Nightlands: Oak Island

Nightlands
Oak Island
Secretly Canadian SC241CD

Av: Mattias Jonsson

Publicerad: mån, 2013-02-04 21:37

Genren drömsk chill-pop med reverbdränkt sång har nästan blivit norm. Det har gått så långt att man nästan tror att det är så det måste låta. Spela upp valfritt spår med Nightlands och jag skulle inte klandra den som gissar att det är Washed Out, Panda Bear eller Neon Indian som spelas. Dave Hartley, basisten i The War On Drugs, förförde mig dock med den första Nightlands-skivan Forget The Mantra. Jag tycker att den stack ut från mängden och i all enkelhet vågade vara vackert experimenterande.

Oak Island fortsätter på det inslagna spåret men Hartley rör sig här än mer mot sentimental popmusik och lämnar – tyvärr måste man delvis säga – mycket av det fragmentariska och collageaktiga bakom sig.

I’d like to invite you
For just a little while
To a place I used to go
When I was only seventeen

Så lyder den första låtens första textrader, en inbjudan från Nightlands att ägna den kommande stunden åt ett nostalgiskt tillbakablickande. Precis som på det bästa från förra skivan fungerar det oftast alldeles utmärkt, man känner sig omhändertagen och välkommen, åtminstone under de fyra första låtarna. Sen blir det bitvis lite såsigt, som om låtidéerna tagit slut lite för tidigt. Med så här mjuk och anspråkslös musik är det lätt att tappa koncentrationen och till min besvikelse gör jag det också.

Men trots den lilla formsvackan i mitten av skivan så njuter jag ändå av helhetskänslan. Den intagande stilen från Forget The Mantra finns ju kvar. Och jag upplever samma bitterljuva och vardagsflyende associationer även denna gång: den dallrande luften från tonårens sista somrar, ljudet från en avlägsen radio, överdrivna ELO-körer genom ett ekande bomullsfilter, en förvriden version av sjuttiotalets softrock. Nattmusik helt enkelt. Nightlands må vara ett enmansprojekt med relativt låg profil; av någon anledning återkommer jag gärna till skivorna.