Nils Berg Cinemascope Popmotion

Nils Berg Cinemascope
Popmotion
Hoob 023

Publicerad: tors, 2011-06-30 22:52

I ett mycket ambitiöst projekt drar saxofonisten Nils Berg bokstavligen in världen i sin musik. Funna videoklipp med musik på Youtube har inspirerat, behandlats och inkorporerats för att stå som grund för musik skapad av Berg, trumslagaren Christopher Cantillo och basisten Josef Kallerdahl. Och det är lyckat! Likt en handfull andra svenska jazzmusiker såsom medlemmarna i The Moth, Josef & Erika, Paavo och Seven Peace Orchestra breddar Nils Berg begreppet jazz, skapar sånger och låtar som väjer för det genrebestämda. Istället landar det i en sann världsmusik med jazzig botten.

I ”Accra Underground” deltar exempelvis Aaron Bebe från Ghana på det xylofonliknande instrumentet gyil. Hans rytmiska mönster på träblocken ger en specifik karaktär som trion bär med sig i sitt spel: groove om än ganska stillsamt. En cittraliknande dulcimer spelad med stråke av en kvinna vid namn Lorene dyker upp och tillför nya färger ljudbilden. Trions jazz blir med dessa inslag något annat. Aurel Feraru ger på samma sätt musiken en ytterligare dimension med sitt hackbräde, det ånyo cittraliknande instrumentet cimbalom. Nils Berg tar fasta på vemodet och formar tillsammans med Aurel Feraru ”Marlon” till en vackert, sakta vaggande låt.

Med de olika inslagen skapas variation. ”We are Nobodys” riffliknande kotospel från övande studenter i Japan är något helt annat än den livfulla ”Orissa (In the hands of the Lord) där ensemblen Kalinga ger indiska inslag med röster, slagverk, harmonium, violin, flöjt och ”kropps-slagverk”. Eller i den sorgligt vemodiga ”Where sinners are winners” där Mikael Augustsson spelar bandoneon (dragspel).

Trion ger sig sällan ut på stora egna äventyr. Josef Kallerdahl och Christopher Cantillo är smakfulla och ger sig till känna i gruppdynamiken. Även Nils Berg är mer gruppmedlem än framträdande solist. Ibland är han för ”vacker” för min smak, litet för nordiskt vemodig. Jag hade gärna sett en något mer taggad saxofon.

Även om jag inte faller för allt är Popmotion en spännande skiva. Och projektet i sig är imponerande. Bara att få tag i alla musiker från Youtube-klippen för att få deras tillåtelse att använda och till viss del omarbeta materialet talar naturligtvis om stor vilja och stort tålamod. Och med fingertoppskänsla har Nils Berg komponerat (ibland med andra) den egna musiken och fått den att naturligt passa ihop med den ”lånade”. På hemsidan finns dessutom länkar till Youtube-klippen han använt – klart intressanta att titta på!