Norberto Lobo & João Lobo Oba Loba

Norberto Lobo & João Lobo
Oba Loba
Shhpuma SHH014

Publicerad: tors, 2015-09-03 21:47

Oba Loba är melodiös och sval skiva framförd av en till största delen akustisk sextett, under ledning av bröderna Lobo från Portugal. Norberto Lobo är en erkänt skicklig gitarrist och hans broder João Lobo hittar vi bakom trummorna. Sjunger gör de båda. Musiken sjuder av liv och tangerar flera olika stilar, och efter att ha hört Oba Loba är det svårt att veta om musiken ska kallas pop, jazz, rock eller något annat. Att den gränsdragningen är oviktig för sextetten speglas väl i den kreativa musiken. Om jag ändå ska försöka hitta något som förenar de tio spåren på skivan är det de slitstarka melodierna. De är lika tidlösa som vackra.

Det finns en sprudlande lekfullhet i samspelet mellan musikerna. Medmusikanterna Giovanni Di Domencio (piano, orgel m.m), Ananta Roosens (viloin, trumpet, röst), Jordi Grognard (klarinetter, röst) och Lynn Cassiers (röst och elektronik) faller väl in under brödernas lösa takpinnar och skapar tillsammans en musik med vaga konturer. Färgerna skiftar och melodierna sprakar. Hantverket är det inget fel, vare sig det rör sig om pianopop, brusande gitarrexkursioner, tjutande freak-jam eller lidelsefulla utvikningar i trakterna av den portugisiska folkmusiken Fado. Till och med den inlevelsefulla och fjord-jazziga Bahiiia framförs med en sådan ackuratess att de norska skivbolagen torde ställa sig i kön för att signa sextetten.

När det drivna pianot på avslutande Magari släcks faller ridåerna storstilat till tonerna av ylande saxofoner och intrikata trumrytmer. När musiken tystnat kan jag bara konstatera att jag genomlevt en lika vacker som fulländad skiva.