Collection 1
Dridmachine, DMR15
Noxagt
Brutage
Dridmachine, DMR5

Publicerad: ons, 2014-04-30 20:28

Noxagt är ett rockband och för somliga ett begrepp, ungefär som man säger att något låter som en käftsmäll. Det distinkta signumet är den grisigt massiva rytmsektionen med basisten Kjetil Brandsdal och Jan Christian Lauritzen på trummor. Trions tredje medlem var från början violisten Nils Erga, och det var den sättningen som för precis tio år sedan bjöds in till John Peels radioprogram att göra en Session – det enda band från Norge som någonsin förärats en Peel Session. Respekt för det.

På Kjetil Brandsdals bolag Dridmachine kommer nu två plattor: den ena en historieskrivning, den andra ett livstecken. Collection 1 samlar outgivet material mellan 2001-2004, Brutage är en purfärsk hälsning från kompet med bandets nye tredje medlem, gitarristen John Hegre, känd sedan tidigare bland annat som en halva av Jazkamer.

Samlingsplattan först. Med en malande fiol i fronten av en blytung trio måste det tidiga Noxagt ha varit en udda fågel på rock- och støjkonserter, om än inte historiskt unika. Ergas fiol låter ibland som en överdriven elgitarr, men instrumentet sätter en akustisk spets på ljudet.

Noxagt utvecklade tidigt ett slags math-metal minimalistiskt sätt att komponera låtar. Det är som om de medvetet liksom häller ut alla bitar på bordet i första rundan och sedan har inget annat att göra än att – trampa runt. Här finns grooves, hookar, riff, men väldigt lite av normal progression. Det tidiga Noxagt är som en källa av intensiv stagnation, ett stillestånd. Vill man headbanga sönder hjärnan har man god hjälp av Brandsdal-Laurtizen, en av mina favoriter bland rytmsektioner i modern tid.

På samlingsplattan finns inspelningar från festivaler och radioshower, inklusive en av låtarna som spelades in hos John Peel, den nästan popiga ”Powerchild”. Guldkornet har de sparat till sist, ”Acasta Gneiss” från Kill Yr. Ego i Oslo 2003 med Billy Anderson på underbar skriksång och ett basriff som gott och väl summerar Noxagts återhållsamma storhetsperiod.

Violinsten Nils Erga ersttes i mitten av 00-talet av gitarristen Anders Hana, men hans medverkan finns inte med på den här samlingen med ordningsnumret ”1”. Uppföljaren - hoppas de inkluderar demolåtar också – är att se fram emot.

Nya Brutage både liknar och skiljer sig åt från Noxagts senaste album, den självbetitlade Noxagt från 2006. Fem låtar, inräknat det minutlånga introt, de flesta klockar in runt tio minuter. Mindre fokus har lagts på komplexa rytmfigurer à la math-metal, mer handlar nu om dynamisk variation. Kjetil Brandsdal experimenterar med basljudet: hårt distat, noisigt, men också rent och centrerat i ljudbilden. Jan Christian Lauritzen är en storartad trummis, han rycker ifrån mattan ibland och musiken haltar till, små förskjutningar i groovet förflyttar ljudväggen. Ju djupare jag lyssnar, desto mer spänning framträder.

När Noxagt för två år sedan gästade Göteborg och GEIGERs norsksvenska festival ”Gôtt Støj” på Kajskjul 46 var John Hegre tämligen färsk i bandet, men redan bekväm i sitt sound. Jag minns hans snabbhet i högerhanden, men hans spelstil är snarare elegant än muskulös. Ibland nära till drone, rentav ambient. Kontrasten mellan en drömskt svävande Hegre mot Brandsdals jagande basspel är markant på en av låtarna, den smått novellistiskt betitlade ”A Colleague Came To Your House And Punched You. Your Room Became Very Messy”. En mer ”traditionell” Noxagt-låt med black metalinslag är ”Someone Calls You Every Night But Says Nothing. You Can't Sleep” – en malande pärla med utbrott och avbrott och glimrande trumspel av Lauriten.

Avslutande ”A Drunken Person Kicked You At The Station And You Had To Go To The Hospital” är en ekande, repetitiv basgång med dova slagverk och ylande gitarr djupt inbäddad i bakgrunden. Inspelad, fantiserar jag, i en dröm. Eller i en mardröm. Som en käftsmäll, den här gången baklänges. Magnifikt.