Nurse With Wound – The surveillance lounge

Nurse With Wound
The surveillance lounge
North North OPIVM MMXIV-V

Av: Kristoffer Westin

Publicerad: tors, 2015-12-17 17:48

Det händer att man missar skivor. Som gammal Nurse-fantast borde jag kunna The surveillance lounge utan och innan sedan 2009, då skivan gavs ut ursprungligen. Dock hade jag redan dessförinnan förlorat intresset för gruppen, som efter 2003 års vackra Salt Marie Celeste, tycktes förlora kvaliteten i takt med att antalet utgåvor bara ökade. Det hela resulterade i att jag kring mitten av 00-talet gav upp och har sedan dess bara hört utdrag, som heller inte gjort något större avtryck på mig.

Tacka därför de högre makterna att The surveillance lounge kom på nytryck i år och dessutom stod i min lokala skivhandel. Albumet är faktiskt ett smärre mästerverk! Nytryckningen består dessutom av två LP-skivor och det tilldragande omslaget gör sig mycket bra i det större formatet.

Det absurda skräckdramat från 1980-talet är tillbaka i ny fräsch dräkt. Skivan ger till och med vibbar av den gamla klassikern Homotopy to Marie, även om The surveillance lounge är kunnigare utförd och har en modernare ljudbild. På albumet finner vi Steven Stapleton och Andrew Liles i centrum, med röstbidrag från David Tibet och ytterligare sex personer.

Olika röstkaraktärer har länge varit ett vanligt inslag på Nurse With Wounds skivor. David Tibets stämma är vi vana med, men det har även förekommit många andra – ofta har rösterna lyfts från någon udda skiva eller annan källa, vilket däremot inte gäller utförandet på Surveillance... Här har gruppen istället valt att arbeta direkt med sju personer.

Ett påtagligt mörker präglar inspelningen, som består i fyra delar, fördelade så att vardera avsnitt upptar en LP-sida. Flera av rösterna har fått ohyggliga karaktärer av tungomålstalande besatthet, medan andra viskar lika sensuellt som obehagligt. Musiken växer till ett psykodrama med rösterna i centrum och utdragna klanger liksom knäppande och gryniga ljud i fonden. Dynamiska krumsprång med besatta stämmor och vansinniga, forcerande ljudcollage överraskar och lamslår; upplevelsen liknar ett gruppterapeutiskt möte under psykotiska former, där respektive deltagares traumatiska bakgrund gestaltas genom radioapparaturens slumpmässiga möte på mellanvåg – ekande röster, knaster, ihållande frekvenser, en avlägsen melodi och vitt brus.

Nurse With Wound lodar de psykologiska djupen och ömsom förundrar, ömsom sätter skräck i mottagaren. Det är en utmanande resa, som kan bli för påtaglig i mörkret under småtimmarna. Oavsett är det en mycket stark upplevelse. Utsökt!