Oberg, Uwe / Christof Thewes / Michael Griener Lacy Pool

Oberg, Uwe / Christof Thewes / Michael Griener
Lacy Pool
Hatology 677

Publicerad: fre, 2010-02-05 03:10

Efter att ha ägnat en stor del av sitt musikaliska liv åt att tolka Thelonious Monk känns det inte mer än rätt att sopransaxofonisten Steve Lacys egen musik även skärskådas av andra. Med en rytmik influerad av Monk och en ofta riffliknande tematik gör sig Lacys musik dessutom väldigt tolkningsbar. Igenkännandet finns där, samtidigt som möjligheterna att föra in egna reflektioner är stora. Denna trio med pianisten Uwe Oberg, trombonisten Christof Thewes och trumslagaren Michael Griener tvingas med sin sättning också att omformulera musiken för att överhuvudtaget göra den spelbar. Trombonens ljudliga spektra ligger ju ganska långt ifrån sopransaxofonens.

Trion använder möjligheterna på spännande sätt, låtarna tar andra vägar än vad de gör i originalversionerna. Samtidigt råder ingen som helst tvekan om att det handlar om Steve Lacys musik. Pianot är ju heller inget främmande instrument hos Lacy, inte minst har Mal Waldron och Steve Lacy spelat mycket tillsammans. Vad gäller trombonen har framförallt Roswell Rudd funnits med på flera av Lacys skivor från School Days-inspelning en från 1963 och framåt.

Det är intressant att höra hur teatraliska låtar som The Whammies, The Dumps, Raps faktiskt är, hur aviga rytmer blandas med varieteliknande stämningar på Stamps, eller hur swing lurar i bakgrunden på många av låtarna. Oberg, Thewes och Griener tar vara på dessa olika element och förädlar dem skickligt på sina respektive instrument. Ur denna aspekt är det spännande för Lacykännaren att lyssna på Lacy Pool. Men det är absolut inte ett krav för att uppskatta skivan. Den står sig väl på egna ben.