Outer Space_s/t

Outer Space
s/t
ARBOR 098
(electronica)

Publicerad: sön, 2010-10-31 10:07

Outer Space är lite av ett testlabb för Emeralds/Imaginary Softwood-mannen John Elliott. Här, i yttre rymden, utforskar han kosmiska vägar och okända galaxer. Det är i alla fall så jag känner för hans musik. Han jobbar främst med synthar - Arp Solus, Korg MS-10, Moog Voyager och Roland RS-101 - för att nämna några av de som används på denna Outer Space-debut. För det mesta färdas han ensam, men han får också lite draghjälp av Ralph Haussmann, som spelar på maskinen med det eleganta namnet ”Flame Talking Midi synth”. Känn på den! Och viktigt i sammanhanget är att komma ihåg att inga digitala synthar används – här är det analogt för hela slanten.

John Elliott jobbar utifrån elektroniska signaler, som han sedan förvandlar till meditativa ljudbilder som snarare låter akustiska än syntetiska. Musikens är repetitiv till naturen med skiftar i olika nyanser när han söker nya vägar med hjälp av gamla maskiner och retromelodier. Rymden är inte bara påtagligt i namnet, utan även i varenda ett av de sex låtarna, som rör sig i öppna och glidande harmonier och breder ut sig som kosmisk bakgrundsstrålning. Det är lätt att göra jämförelser med Oneohtrix Point Never och Stellar Om Source och det här är minst lika spännande.

Vatten framstår också som viktigt i John Elliotts musik. Flera spår bär tydliga drag av elementet. Ibland bubblar musiken som om tonerna vore filtrerade genom en vattenpipa. I andra lägen porlar musiken den klaraste fjällbäck, som på den långsamma ”Scanlon”. Höjdpunkten – ”Memory Bomb” – är den stora smällen på skivan. En emotionellt laddad låt som spinner minnesfragment från bortglömda tider med expansiva toner och smattrande effekter. Med ekon från kompositörer som Laurie Spiegel och Nik Pascal skapar John Elliott vackra syntetiska melodier som visar att det fortfarande finns mycket att hämta i den 80-talsinspirerade synthvågen som just nu sköljer över oss.