Oval: Voa

Oval
Voa
Bandcamp

Publicerad: tis, 2013-12-17 22:48

Som Oval gjorde Markus Popp 1995 det banbrytande glitchalbumet 94diskont. Det är förmodligen den electronicaplatta jag allra sist kommer att skiljas ifrån, och inte utan motstånd. Rör inte min Oval, jag säger bara det.

När Popp efter tio års tystnad släppte albumet O – det kom några överarbetade temaplattor runt millenieskiftet, men skippa dom – hade hans musik inte ändrats lika mycket som ljuden han komponerade med: förutom dator gitarr och ett mycket särpräglat, kort klingande metalliskt kamfilter. Från hans tidiga digitala, kristalliskt avrundade ljudvärld som så definierat 90-talets germanska electronica, med fokus på mikroskopiska samplingar snarare än sökande efter rytm eller melodi, formade pionjären Oval nu en ny, annorlunda elektronisk samtida musik. Från programmeringsnörd till nyfrälst på den akustiska klangen, och med det en annan, kanske lite mognare och äldre musikalisk inriktning.

Den nya Voa utgår från samma instrumentering med processad elgitarr, men det är framför allt samarbetet med brasilianska sångare som på gott och ont utmärker skivan. Tidigare i år kom en försmak genom plattan Calidostópia, med sju gästsångare från Sydamerika. På de 18 låtarna på Voa återkommer flera av sångarna, och ibland smälter musik och röst samman till en helhet, som på ”Drift” med den Thom Yorke-släpige Agustín Albrieu, eller ”Mersey” med Aiace. Men oftare lever sången sitt liv utanför musiken.

Allra bäst är faktiskt Ovals korta mellanspel med gitarren som soloinstrument. Det är inga stora stycken att tala om, skisser på en-två minuter långa, men det här intresserar mig mycket mer, det finns en täthet i hanteringen av ljuden som fascinerar. Kanske borde Markus Popp stänga in sig ensam i studion, föralldel med gitarr. Hans sparsmakade musikskapande, i det lilla, är som bäst rent vidunderlig.