Pamela Jaskoviak: Radio Regn

Pamela Jaskoviak
Radio Regn
Kning Disk 060

Publicerad: tis, 2009-09-29 09:34

Poesi. Musik/ljud. Bild. ”Radio Regn” är ett samarbete mellan författaren Pamela Jaskoviak, konstnären Lotta Antonsson och musikern/ljudmakaren/konstnären Isak Eldh. Skivan är en dubbel-ep i 300 exemplar och ännu en Kning Disk-utgåva där den konstnärliga utformningen samtalar med det ljudmässiga innehållet på ett intressant sätt.

Lotta Antonsson har ofta arbetat med kvinnokroppen som objekt. I fotografier, filmer, med mera. Så även här. Bilderna på de fyra skivsidorna visar en kvinna, i olika positioner, mot vit bakgrund. Svarta kluddar, former, som stora tumavtryck kanske, befinner sig på olika platser, på de olika bilderna. Det täcker ansiktet. Ena handen. Flyttas runt. Liksom kvinnan. Bilderna förändras också när skivorna snurrar, när man lyssnar. Vad ser jag som betraktar? Vad vill jag se? Hur fungerar min manliga blick? Ja, några tankegångar.

Fyra spår är instrumentala, inramningar, pauser mellan orden, men själva musiken är inte sådär jättespännande. Electronicabeats, luftig techno, trevligt, drömskt, ibland hotfullt. Men det hade varit mer intressant om Isak Eldh hade laborerat med Jaskoviaks röst, blandat den rena musiken med upphackade ord och meningar, experimenterat med rösten och texterna. Det hade tagit ”Radio Regn” in i ytterligare en dimension.

Däremot ger ljudillustrationerna till texterna orden en extra laddning. Miljöljud och musiköar som samtalar med dikterna. På ett kort spår hör man barn nynna en mantrasång. Barn dyker även upp i Jaskoviaks texter, som jag upplever som ganska privata. Det finns drag av dagboksanteckningar, titlarna är månader, juni, juli, augusti; tankar, associationer, händelser från en sommar. Mycket natur, vatten, en sjö, husvagnar, sommarkänsla, vingummivatten, växter nämns, älggräs, daggkåpa, lupiner som dryper. Men även staden är närvarande: Stigbergsliden, Stenaterminalen, Sannabacken, spårvagnsspår.

Jag tycker om texterna. Dras in i dem. Metaforer som träffar rätt, ord som frambringar oanade kopplingar, starka bilder, stark närvaro. Pamela Jaskoviaks röst har väl många kanske främst hört i radio, som krönikör i God Morgon Världen, bland annat. Hon läser oftast med ”vanlig” röst, vid ett tillfälle snabbare och snabbare, stopp, rösten försvinner.

Titeln förbryllar. Och lockar. Radio regn. Vad betyder det? Orden dyker upp några gånger. Radio regn sänder direkt. Direkt i radio regn att slutet är nära. Det bryter av, vill säga mig något, men vad? Kanske att texterna, och skivan, är signaler, radiofrekvenser, som sänds ut, regnar, till möjliga mottagare.