Peeping Tom: Four Girls

Peeping Tom
Four Girls
Umlaut UMCD0023 (Plugged)

Av: PM Jönsson

Publicerad: ons, 2015-09-02 21:58

På de två första skivorna har Peeping Tom – Joel Grip, Pierre-Antoine Badaroux, Antonin Gerbal och Axel Dörner – utgått från bebop och stuvat om låtar av Charlie Parker, Bud Powell, Fats Navarro och annan musik från den eran. Lysande. Musik som inte är fast i historien utan som utmanar konventionerna. De fyra långa spåren på Four girls är egna kompositioner, men jazzhistorien finns där någonstans, titelspåret lånar från Boots Mussullis låt med samma namn, jag har aldrig hört Mussulli, amerikansk saxofonist som främst var verksam på 40- och 50-talen. Och den sista låten heter "Don Byas On I Got Rhythm", japp, bebop igen, men jag struntar i att lyssna på originalet, vill vara här och nu, i Joel Grips basvandringar, Antonin Gerbals trumspel och Pierre-Antoine Badaroux och Axel Dörners sinnrika och oföritsägbara saxfon- och trumpetspel. Just Don Byas-låten, om vi kan kalla den så, fastnar, hur den först upprepar sig länge, successivt vecklar blåsinstrumenten ut sig på olika håll, basen och trummorna tar över, och så återvänder den enkla rytmen. Det finns mer att gotta sig i, som "Tatsächlichs" – signerad Axel Dörner – där en melodi blir till pulver för att återuppstå efter en kvart. Även de två första låtarna innehåller liknande förvandlingsnummer.

Läs mer om:

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry