Peter Brötzmann & Sonny Sharrock: Whatthefuckdoyouwant

Peter Brötzmann & Sonny Sharrock
Whatthefuckdoyouwant
Trost, TR 124

Publicerad: ons, 2014-11-05 12:11

Last Exit är ett band som nått snudd på kultstatus. Peter Brötzmann, Sonny Sharrock, Bill Laswell och Ronald Shannon Jackson kombinerade rock, funk och frijazz och förde ett himla liv på undergroundklubbar världen över i slutet på 80-talet. När tillfälle gavs framträdde Brötzmann och Sharrock som duo och innan nysläppta Whatthefuckdoyouwant sett dagens ljus fanns det bara en enda inspelning av denna muskelduo; 2003 års LP Fragments (Okka Disk, kort omnämnd här). Whatthefuckdoyouwant är således ett välkommet tillskott främst i Sharrocks katalog, för han visar vilken intressant, passionerad och kraftfull gitarrist han är.

Inspelningen är gjord i Luxemburg 1987 och är ett 72 minuter långt frijazzmaraton. Brötzmann och Sharrock spar som väntat inte på krutet och de verkar njuta av att krama musten ur varandra. Det är ett tajt, svettigt samspel som visar på att de trivs ihop. Båda låter inspirerade och spelglädjen är stor. Musiken blir som mest intressant när gitarren stundtals skapar intressanta former med klanger, rytmer och något som kan liknas vid grooves. Sharrocks spel är väldigt skitigt, ett finger i ansiktet på alla gitarrvirtuoser.

Whatthefuckdoyouwant är Sharrocks skiva. Det är han som snor showen, navigerar skutan genom stormen och överraskar och belönar den ihärdige lyssnaren med gitarrgodis. Brötzmann då? Jo, han är Brötzmann. Med allt vad det innebär. Whatthefuckdoyouwant är inte lättlyssnad, stundtals känns den kanske också lite enformig, men det är trots detta ett viktigt dokument över en duo som man önskar fått mer tid tillsammans. Det är också ett strålkastarljus på en musiker som förtjänar mer uppmärksamhet. Sonny Sharrock gick bort 1994, endast 54 år gammal.