Polwechsel: untitled (no 7)

Polwechsel
untitled (no 7)
GOD Records, GOD31

Publicerad: mån, 2015-09-28 10:31

Polwechsel är en snudd på legendarisk ensemble men jag har trots det aldrig lyssnat in mig ordentligt på dem. Så när jag fick nya skivan untitled (no 7) i handen tänkte jag att det äntligen var dags att upptäcka Polwechsel. Det ångrar jag inte.

Ensemblens medlemmar har varierat lite under åren men har sedan en tid tillbaka stabilserats kring Michael Moser (cello), Werner Dafeldecker (kontrabas) och slagverkarna Martin Brandlmayr och Burkhard Beins. Tidigare medlemmar är Radu Malfatti och Burkhard Stangl och Polwechsel har gästats av Fennesz, John Tilbury och John Butcher. Idel tunga namn, det är verkligen en supergrupp det är tal om. Om man tittar på namnlistan får man en idé om vad musiken handlar om: den hårfina gränsen mellan komposition och improvisation, mellan konstmusik och jazz.

I den världen rör sig Polwechsel lätt och smidigt. De får allt att låta självklart, samtidigt som de hela tiden balanserar på gränsen till det okända. Det går inte att urskilja vad som är komposition och vad som är improvisation, men stundtals får man känslan av att det är något (eller någon) som styr musiken. Men så plötsligt flyter allt iväg igen och öppnas åter upp.

Jag är svag för slagverk. Speciellt när soundet står i centrum. Brandlmayr och Beins är mästare på att locka fram de skönaste ljud ur sina instrument och på untitled (no 7) är det konstant fest för öronen. Även Moser och Dafeldecker låter sina instrument tala och när de fyra instrumenten vävs ihop är det inte bara mäktigt utan även vackert.

Öppningsspåret "UNX" är uppbyggt kring korta torra ljud som sprätter omkring i alla riktningar. Soundet i alla instrumenten är det viktiga och man spänner verkligen öronen. Andra spåret "UNY" känns mer strukturerat där olika delar byter av varandra. Drone-partiet efter dryga fyra minuter är väldigt snyggt och glissandot i stråkarna i slutet är rysningsframkallande. B-sidan täcks upp av långa "UNZ" som är det oroligaste stycket med hårdare och mer skärande sounds, fler tvära kast och mest aktivitet.

Polwechsel är en fascinerande ensemble med ett unikt sound, något de jobbat fram och förfinat under 20 års tid. De lyckas öppna upp musiken på ett sätt som inbjuder till tolkning. Det är suggestivt men inte introvert. Man får som lyssnare ta del av skapandeprocessen, Polwechsel spelar underbar musik, vi får själva skapa vår egen berättelse.