Psychic Frost

Psychic Frost
Taking Lizard Mountain (by Frequency)
Deep Water (DW039)

Publicerad: ons, 2014-09-10 20:23

Duon Psychic Frost är tillbaka med ett nytt album på den amerikanska etiketten Deep Water. De båda Pennsylvaniabaserade herrarna Mike Tamburo och Matt McDowell är kanske främst kända under sina egna namn, men har också spelat ihop i olika konstellationer de senaste tio åren. Det är inga blyga violer och det märks att de har knogat tillsammans länge. Sedan debuten 2011 har de utvecklat sitt sound och Taking Lizard Mountain (by Frequency) känns i mitt tycke mer diversifierad och dynamisk än debuten *Psychic Frost International” på samma bolag. Musiken är mestadels instrumental och det är mycket drone och snygga space-gitarrer, där tyske krautgubben Günter Schickert gör sig påmind. Den brittiska folkmusiken letar sig också in där bland de amerikanska tuvorna, tack var den gamla hackbrädan som återfinns i arsenalen av stränginstrument, munspel, effektpedaler och bläckblås. Duon bjuder också på en oväntad och upplyftande frijazzworkout som verkligen rullar trummorna varma. Växlingarna i musiken sitter perfekt och jag får lite duo Flower-Corsano-känsla av Psychic Frost. De till synes enkla arrangemangen har en fin klangbotten och det finns en sån där härligt amerikansk freefolkig gränslöshet över musiken. Det är ju inte direkt brist på den här typen av band, men när Psychic Frost släpper loss är det magnetiskt. På sista spåret sjunger Mike Tamburo och då låter inte helt olikt ett tidigt Woods. Deep Water fortsätter att släppa den finaste ny-psykedelia som går att finna på andra sidan atlanten och med produktiva band som Psychic Frost och Evening Fires i stallet ser det ljust ut inför framtiden.