Qluster: Fragen

Qluster
Fragen
Bureau B, BB76

Publicerad: lör, 2011-05-28 21:18

Från Kluster till Cluster och nu Qluster – den röda tråden är alltjämt Hans-Joachim Roedelius. Vid pass 77 år är han fortfarande igång och spelar elektronisk musik som vore krauten ännu prunkande och full av kosmiskt klorofyll.

Efter att gamle parhästen Dieter Moebius häromåret hoppade av Cluster (definitivt, verkar det den här gången) har Roedelius hittat en spelkamrat i den 40 år yngre Onnen Bock, en musiker och ljudtekniker från Berlin som bland annat spelat med Zeitkratzer. Här har Bock och Roedelius parkerat bakom några feta, polyfoniska 70-talssyntar, vidunderliga maskiner med namn som Roland-Jupiter 4, Yamaha Cs 70M, Korg MS 20, alltså klaviaturinstrument som låter stort och svällande med filter som med en lätt svepning kan öppna himlavalven.

Den som är svag för Hans-Joachim Roedelius harmoniska improvisationer blir inte besviken av Fragen. Det finns en munter förnöjsamhet i hans melodier, sällan några längre stunder på den mörka sidan av klaviaturen. Onnen Bock kompletterar fint med bakgrunder som ger karaktär, på ”Haste Toene” med ett klickande sound som inte vore främmande på en platta från Raster-noton, eller på ” Auf der Alm” med drag av kyrkorum och mystisk piporgel.

Men det är den 13 minuter långa ” Wurzelwelt” som är skivans stora behållning. Ett smärre storverk, med ekon inte bara av känslosamt trampande längs den kosmiska stegen utan mer atonalt improviserande. Det finns en kraft i spelet som får mig att fantisera: är det så här det hade låtit om Stockhausen hamnat i studion med Supersilents keyboardist Ståle Storløkken?

Det är härligt att höra Roedelius ta ut svängarna från krautens huvudled, att det fortfarande finns utrymme för kontinuitet och nytänkande. Och det här är tydligen bara början. Fragen ingår i en trilogi som snart följs av en skiva med pianomusik och en livedokumentär.

Vänner av K-, C- och Qluster, vi återkommer.