Rangda: Formerly Extinct

Rangda
Formerly Extinct
Drag City DC529 (Border)

Publicerad: ons, 2012-10-24 00:37

När jag intervjuade Ben Chasny (Six Organs of Admittance) för några år sedan, inuti ett berg i Gamlestaden, Göteborg, pratade han bland annat om sin beundran för Sir Richard Bishop. Richard är mästaren, sa Chasny, min absoluta favoritmusiker, och så hoppades han att samarbetet dem emellan som varit på gång i flera år skulle bli av. Det dröjde inte särskilt länge innan de båda gitarristerna befann sig i en studio, med supertrummisen Chris Corsano som tredje medlem, och spelade in ett album, False Flag, under namnet Rangda.

Bästa låten på False Flag tyckte jag var "Plain of Jars", en 15 minuter lång färgexplosion där de tre musikerna förenade sina signum - Sun City Girls möter Six Organs Of Admittance möter Chris Corsanos vilda frijazz-freefolk-hybrider – på ett strålande sätt. Längsta spåret på Formerly Extinct heter "Silver Nile" och är betydligt lugnare, en stillsam färd längs en flod med en mellanöstern-präglad slutknorr.

Och det är oväntat soft emellanåt. Polerat. Å andra sidan kan man säga att det låter som de ägnat mer tid tillsammans, klippt bort okontrollerade element, på ett par låtar påminner Rangda mer än någonting annat om en samspelt jazztrio. Det är lekfullt, lite jazzrock, lite boogierock, punk/ indierock-rötter och Sun City Girls anarkistiska estetik omvartannat. Bra, men jag hade nog väntat mig mer av tre musiker jag respekterar och beundrar.

Samtidigt, Ben Chasny och Sir Richard Bishop spelar som tvillingsjälar, och Corsano är den perfekta mittpunkten. Det melodiska ligger långt fram på många av låtarna, knyter ihop säcken, som på "The Vault" där det efter en freeform-inledning kommer en förlösande, rak melodi, som jag spelar om och om igen. Chasny, antar jag, på elbas, Bishop på elgitarr. "Majnun" är en annan favorit, tänk ett möte mellan Beefheart, Minutemen, och Omar Khorshid. Magiskt gitarrspel.

Fotnot: Rangda har precis åkt runt på en Europaturné. Inga spelningar i Skandinavien tyvärr. Sir Richard Bishop kan man däremot se som support till Swans, i Köpenhamn 23/11 och Oslo 24/11. Chris Corsano spelar med Clayton Thomas och Alex Ward i Oslo 4/12.