Rashad Becker: Traditional Music Of Notional Species, vol 1

Rashad Becker
Traditional Music of Notional Species, vol 1
PAN, PAN34

Publicerad: tis, 2013-09-17 17:42

Rashad Becker är megakändis i studion men publikt en doldis. Efter 15 år som mastringstekniker på Berlins Dubplates & Mastering och med egna studion Clunk har han satt sin speciella prägel på sanslöst många inspelningar, bara i år ett 50-tal skivsläpp, till exempel med Main, Marhaug/Russell, Keith Fullerton Whitman, Hannu Ikola, Ákos Rózmann, Jar Moff, Stephan Mathieu. Av bara det vi recenserar i Soundofmusic har en hisklig mängd passerat genom Beckers känsliga öron.

Och känslig är han också som musiker i eget namn. Debutplattan Traditional Music Of Notional Species är så ljudmässigt komplex och lagrad att den borde vara förbjuden i mp3-format. Att lyssna i datorhögtalare är som att kisa framför en Rembrandt, man missar en hisnande rikedom av nyanser och skiftningar som Rashad Becker penslar fram utan att gå via parametrar som melodi och harmoni. Låtarna – betitlade ”Dances I-IV” och ”Themes I-IV” – är som ljudande drömmar eller mardrömmar: spatiala rum bubblande av surrealism och med transparenta väggar, mjölkaktigt, gummiartat, vridet, skrikigt, skitigt, trassligt.

Ofta finns det en puls i musiken, som en vaggande tröst. En långsam puls, loopande, om än änden aldrig riktigt får fatt i början utan att någon skev sampling eller patch skriker på tvärsan. De ”felsökande” tricks som mången experimentell elektronisk musiker gärna drar till med för att distansera sig och nå en effekt, det är snarast Rashad Beckers estetiska vision. Det kan, som på Themes IV, vara en bisarrt förvrängd röstsampling som påminner om ett barn som kräks, eller metalskivor som smälter ihop.

Det vore otroligt spännande att höra Rashad Beckers närmast elektropoetiska musik i ett större utbyggt fyrkanalssystem. Fast bara tanken att detta ljudgeni skulle bry sig om ekande galleriväggar när det finns 180-gramsvinyl faller på sin orimlighet. Musik så exceptionellt inspelad som denna öppnar dessutom en välbehövlig dörr till vad som överhuvudtaget är möjligt att åstadkomma i studio nuförtiden. Den som utan att ha hört Becker påstår sig ha hört ”det mesta”, den ljuger.