Ray Off Nothing Like A Ribbon Around A Parcel

Ray Off
Nothing Like A Ribbon Around A Parcel
Black Petal #8

Av: Mats Gustafsson

Publicerad: lör, 2010-01-02 17:09

Ray Off. Ray Off. Säg det igen, den här gången med övertygelse som att du verkligen menar vad du säger. Hyllningarna avseende nya zeeländska Ray Off har duggat tätt de senaste åren och att döma av de ljud som presenteras på denna CD-R finns det ingen anledning att tro att detta kommer ändras inom kort.

Bandets huvudperson James Currin, som också driver det förnämliga skivbolaget United Fairy Moons, har den här gången strålat samman med Pamela Poppins, Katrina Thomson och Tim Cornelius från Sandoz Lab Technicians. Traditionellt har bandets förhållningssätt till musik handlat mycket om skruvade folkstrukturer famlandes genom en fascinerande snårskog av improvisation och mångfacetterad experimentering. Det är även denna gång basen för deras musik men det verkar som att merparten av ”Nothing Like A Ribbon Around A Parcel” är mer tillgänglig och rent av melodibaserad, utan att för den skull tappa sina meditativa ambitioner och kvaliteter.

“Nothing Like A Ribbon” visar omedelbart var skåpet ska stå med melankolisk melodica och varsamma strängmönster som tillsammans vävs samman till ett utomjordisk vackert intro. Suggestiv kvinnoröst gör en imponerande ingång i den minimalistiska ljudskulpturen “And You Take” innan “Mouthful of Feathers” fortsätter längre ut i improviserande terräng med skrapad violin, korrosiva drones och cello. “Glisters” är lågmält spöklik och repetitiv, som en ohelig korsning av The Tower Recordings och Movietone.

Den episka “We Love To Laugh” är mer högljudd och kollagelik medan “Round A Parcel” fullbordar anrättningen med diskret disorientering, stilistiskt besläktad med öppningsspåret. Det är en fenomenal avslutning av en skiva som innehåller delar av princip allt som överhuvudtaget gör improviserad musik intressant. Som en direkt konsekvens kommer den sannolikt att dyka upp på många årsbästalistor bara man som lyssnare tar chansen att höra den.