Rec_Mark McGuire_Living With Yourself

Mark McGuire
Living With Yourself
eMEGO 107
(electronica)

Publicerad: fre, 2010-10-15 11:08

En skiva som börjar med akustisk gitarr och barnsamplingar. Hur spännande kan det egentligen vara? Tja, men när jag vet att det är Mark McGuire, som till vardags spelar gitarr i den Clevelandbaserade trion Emeralds, fortsätter jag att lyssna. Och mycket riktigt, plötsligt tar musiken nya vägar och hittar ett uttryck bort från det ordinära.

Mark McGuire har tidigare släppt en soloskivor på små bolag, ofta i microupplagor som sålt slut innan man vetat ordet av. Living With Yourself är den första soloskivan som släpps på traditionellt vis direkt på CD och LP, vilket vi kan tacka Editions Mego för. Musiken är inspelad under 2009, men innehåller också fältinspelningar från familjen McGuires liv mellan åren 1991 – 1998. McGuire har för övrigt dedikerat hela skivan till sin familj och vänner, men utan att det för den delen känns som en nostalgisk gest. Jag får känslan att han snarare utforskar minnet och försöker drar upp stämningar och skeenden som förflutit till ytan med hjälp av sina gitarrer.

Musiken är i princip befriad från sång och trumkomp, utan består av McGuires akustiska och elektriska gitarrer som körts genom loopboxar och diverse pedaler. De enkla gitarrtonerna förvandlas i hans händer till spännande ljudskisser som ges texturer som brusar i starka och skimrande färger. Den kosmiska musiken är svävande lätt, toner sicksackar sig fram i kristallklara och transparenta ljudbilder fyllda av fältinspelningar och minnen. Den som vill ha råhet eller ruffighet kommer att bli besviken, här finns inga sådana tendenser över huvudtaget. Gillar man däremot kosmiskt och nykraut - då har man kommit helt rätt.

Den kanske mest udda låten på skivan är Brothers (for Matt). Det är som titeln antyder, grabbig. Och överraskande. Det är en väldigt rak rocklåt med trumkomp och skrikande gitarrer. Till en början i alla fall, för sen bär musiken av. Det blir vagare i konturerna och musiken flyter ut i samplingar, loopar och psykedeliska vibrationer. Det dryper av tyskt 70-tal, men ändå helt format utefter McGuires egensinniga hjärna. Det är de hypnotiska looparna, hans briljanta gitarrspelet och det komplexa texturerna som gör musiken på Living With Yourself vital. Sätt på Brain Storm (for Erin) och lyssna med hörlurar så förstår du varför.