Ricardo Tejero / Marco Serrato / Borja Díaz: Sputnik Trio

Ricardo Tejero / Marco Serrato / Borja Díaz
Sputnik Trio
Raw Tonk, RT006

Publicerad: ons, 2014-12-03 12:53

Sputnik Trio består av Londonbaserade Ricardo Tejero på tenorsaxofon, klarinett och feedback, Marco Serrato, kontrabas, och Borja Díaz på trummor och det är en mycket förunderlig trio. Serrato och Díaz spelar till vardags i avant-metalbandet Orthodox som tydligen ska ha uppnått kultstatus. Serrato hanterar också klassisk kontrabas och Díaz spelar i ett noise-punkband. De har också samarbetat med flamencodansare och olika frijazzgrupper. Tejero härjar på London-scenen och har spelat med de flesta och släppt skivor på anrika skivbolag. Vi har alltså en salig blandning av bakgrunder och stilar. Det lustiga är att detta inte märks. För Sputnik Trio spelar en frijazz som låter helt genuin, inget löjligt metal-köttande, inga rockgrooves, utan snarare en lätt och varm improvisation där musikerna avstår från billiga referenser och efterapningar och istället skapar en mycket personlig och intressant frijazzskiva.

Den självbetitlade skivan innehåller 13 korta spår och är en blandning av soli, duos och trios, lugna spår, statiska tillstånd och frifräs. Detta gör att en spänning bibehålls och att jag hela tiden vill veta vad som ska hända på nästa spår. Tejeros saxofon är en härlig blandning av Albert Ayler och John Butcher, men han skapar definitivt ett eget sound som är charmerande varmt och kärleksfullt, även när han skriker eller bara skapar sounds. Trummorna och basen är även de väldigt speciella, Serratos basspel har en sak som få basister har nuförtiden: mod. Han vågar! Han vågar släppa taget om beprövade tillvägagångssätt och spelar istället på ett vis som vänder upp och ner på musiken. Díaz trummor är omöjliga att härleda till metal eller punk, han spelar fritt och flödande, rentav jazzigt. Puls och tydlig rytmik ryms inte riktigt. Hans spel är något slumpmässigt vilket är väldigt kul och en skön motpol till alla snabbspelande supertrummisar där ute.

Sputnik Trio är en överraskningarnas skiva. Det låter väldigt speciellt och är hur kul som helst! Det faktum att musikerna är så till synes oberoende av vad andra håller på med gör att musiken blir något helt annat än det man är van vid att höra. Och så är det med hela denna trio, den är något annat, något utöver det vanliga.