Layering Buddha
Imbalance ICM 06
Blandade Artister: Jukebox Buddha
15 tracks made with the FM3 Buddha Machine
Staubgold 72

Publicerad: tis, 2010-01-19 13:01

Jag köpte aldrig någon Buddha Machine när FM3 spelade i Sverige. Det var förstås dumt, man borde äga ett dussin. Men hypen kring denna lilla apparat gjorde mig sval. Okej som konstobjekt för köpkåta, eller supersimpel loopmaskin att leka med. Men skulle den kunna användas för eget skapande?

Givetvis är det så att begräsningar, som alla vet, snarare triggar än hindrar kreativiteten. Några som lekt på allvar med apparaterna kan nu höras på två nya skivor: dels en soloplatta med Robert Henke (för somliga känd som Monolake, för andra som genial programutvecklare på Ableton), dels en samlingsvolym med femton namnkunniga artister. Vad samtliga gjort är alltså att utifrån en eller flera Buddha Machines – i praktiken en liten radioapparat med nio korta, förinspelade ambientloopar signerade duon FM3, det vill säga Christiaan Virant och Zhang Jian – göra något eget. Och eget låter det.

Finsmakaren Robert Henke har av Buddhamaskinernas ganska risiga ljud ( lo-fi Kinakvalitet) skruvat fram frekvenser ur samplingarna som knappt hörs i originalversionerna. Det materialet har han sedan filtrerat och processat, pitchat och manglat i sin dator till nya trixiga loopar som onekligen låter väldigt mycket Monolake. Runt, runt, men loopens början kommer aldrig riktigt ikapp dess ände. Som Henke skriver: ”The pieces as they live within my computer are set up as continuously permutating structures and theoretically could go on forever, just as the loops do within the buddha machines.”

Låtarna – ”Layer 001," "Layer 002”… – är lekar med slumpvariationen som musikalisk mening. De kunde ha matas tillbaka i Buddhamaskinen, om det vore tekniskt möjligt. Istället får man själv sätta sin apparat på repeat – en inte alls oangenäm lyssningsmetod, som fullblodsambient är det nämligen ruskigt välljudande. Eller så remixar man vidare på Henkes ljudlager som ingredienser i egna kompositioner.

På samlingsskivan ”Jukebox Buddha” verkar remixuppdraget ha formulerats friare; något sammanhållet koncept är det svårt att höra. Här medverkar bland andra Blixa Bargeld, Alog, Mapstation, Kammerflimmer Kollektief, Adrian Sherwood + Doug Wimbish, Es och – högst oväntat – bångstyriga band som SunnO))) och Sun City Girls.

Meditativt som på Henkes skiva låter det inte överlag, men inte heller så spretigt som man kunde förvänta sig. Några har utgått ifrån Buddhamaskinen cykliska form, andra använder den bara som en av flera ljudkällor. Kammerflimmer Kollektief knådar in sin Buddhaloop i en tassande trumrytm, medan flertalet andra levererar formlösheter som kunde passa som nintendomusik. Norska Alogs ”A Dragon Lies Listening” utmärker sig som en rätt överlastad sak med röster och dissonanser, brus och arpeggion. Folkdronarna Es ”3 Tietä Valojen Taa” är en vacker, också ganska komplex och undflyende låt med finsk sång nedblodad i brus och knaster. Blixa Bargelds ”Little Yellow” är roligast – ett minutlångt besök i fågelhuset, eller om det är Buddhakvitter upphackat i samplern.

Mest oväntat är SunnO))), ett välbalanserat och oväntat återhållet stycke som gnisslar levande genom hela ljudregistret under tio minuter. Och så Sun City Girls, som på något sätt lyckats återskapa Buddhamaskinen lo-fi-känsla men utan att göra ambient. I deras ”Dry Valley” hörs istället ett dunkelt mysterium: är det spöket i maskinen, en mystifikation, något utomjordiskt med kaspermössa? Gamelansång? Skriet från mellanvästern vildmarker? Hörs en berättare eller en berättelse?

Att just Sun City Girls fått mandat att avsluta skivan säger en del om vad som pågått dessförinnan. Det håller inte ihop, och det är helt okej. Var inte det, förresten, läxan Buddha lärde?