Searching for Adam
Not Two MW837
Luís Lopes Humanization 4tet
Electricity
Ayler Records AYLCD-113

Publicerad: fre, 2011-02-18 01:37

Saxofonisten Rodrigo Amado är en av de mer namnkunniga på den livskraftiga portugisiska scenen för frijazz och improvisation. Lissabon är hemstaden, men han har också ägnat mycket tid i New York, både som fotograf och musiker. Uppenbarligen har han odlat många kontakter i stadens frijazzkvarter parallellt med fotograferandet.

Amado har lett grupper som Lisbon Improvisation Players, spelat med Paal Nilsson-Love, Dennis Gonzáles och i trio med Carlos Zingaro och Ken Filiano. Nu dyker han upp i kvartett med kornettisten/flygelhornspelaren Taylor Ho Bynum, basisten John Hébert och trumslagaren Gerald Cleaver och fortsätter samarbetet i den gitarrdrivna kvartetten Luís Lopes Humanization 4tet med Aaron och Stefan González på bas respektive trummor. Medan Searching for Adam är en bra skiva håller Humanization 4tets Electricity dessvärre inte måttet.

Det finns dock en oborstad charm hos Rodrigo Amado på båda skivorna. Tonen är rå och skär rakt in i hörselgångarna när han frankt driver saxofonen in i ljudbilden. Ibland hittar man något bluesigt á la Archie Shepp i tonen. Samtidigt har han känsla för melodier, vilket inte minst lyfts fram när han ställer sig bredvid den abstrakta, ihärdiga och spännande kornettisten/flygelhornspelaren Taylor Ho Bynum. I inledande ”Newman’s informer” skapas skavande ytor mellan de båda olika spelstilarna, ytor som seglar på tydlig rytm från bas/trummor. Få skapar ju groove inom frijazzen på samma sätt som trumslagaren Gerald Cleaver (vilket han också visar i den korta solotrumlåten ”Pick up spot”). För basisten John Hébert ligger fältet öppet att växla mellan tungt komp och trippande spel.

Rent musikaliskt välter kvartetten inga hus. De befinner sig i en beprövad tradition som har sina rötter i 60-talet. Men det hörs också – vilket Soundofmusics Johan Redin poängterat i en tidigare recension – att Amado tillhör samma generation som Mats Gustafsson och Ken Vandermark.

De sex låtarna, inspelade i Lissabon i september 2008, är varierade, från fullt ös till neddragna tempon. När de öser på finns det inte så mycket att orda om, det är bara att låta sig dras med, men vid flera tillfällen tappar musiken fokus när tempot bedarrar. Det blir lite löst i kanterna på ett trevande och inte riktigt sammanhållet sätt. Att behålla intensiteten även när musiken blir porös och inte lika attackerande är svårt, men det finns tillfällen när de klarar det. Som exempelvis i ”4th Avenue, Adam’s block” som bitvis är både lugn och vacker.

Som grund för de improviserade låtarna på Searching for Adam ligger fotografier tagna av Amado i New York. Två av dem (antar jag) är med i det fina kartongkonvolutet, men jag hade gärna sett de andra också. Med tanke på musiken tänker jag mig dem som bilder innehållande både storstadens inbyggda kaos som det livsviktiga flödet som gör miljön överhuvudtaget hanterbar.

Electricity är tyvärr inte alls lika laddad som Searching for Adam. Här delar låtarnas musikaliska botten av rock och frijazz. Den fria improvisationen är utbytt mot en delvis fri musik. Men det finns också komponerade delar med unison tematik och riffartade arrangemang. Det är både snabbt och rått och gitarristen Luís Lopes sätter spår med rundgång och tjut. Även om det finns ett uppriktigt sökande lyckas de sällan lämna jam-känslan. Visst, gränsen mellan improvisation och jam är naturligtvis flytande. Men att göra rocken porös är oerhört svårt, och Humanization 4tet lyckas inte riktigt.