Roll The Dice: Until Silence

Roll The Dice
Until Silence
Leaf BAY 89CD (Border)

Publicerad: ons, 2014-06-11 23:13

Jag halvlyssnar på Until Silence några gånger när jag pluggar, viker tvätt och grejar med annat. Roll The Dice tidigare skivor – särskilt andra albumet In Dust (2011) – var stora favoriter, men nu tycker jag att någonting saknas. Eller är jag helt enkelt trött på den här typen av instrumentalmusik, med rötter i kosmische, soundtracks, och mer samtida elektronisk musik?

På med hörlurarna. Dags att lyssna ordentligt. Det nya är att Peder Mannerfelt och Malcolm Pardon på flera låtar använder sig av stråkar, inte artificiella, utan en hel orkester. Ett intressant grepp som borde ta musiken in i andra rum. På "Coup de Grâce" och delvis även "Perpetual Motion" finns det ansatser att förnya och förändra soundet, på den förstnämnda hackar stråkarna och skapar Psycho-ilningar längs ryggraden en stund. Malcom Pardon har arbetat med filmmusik och influenserna därifrån är ännu tydligare än på de första skivorna. Men det landar halvvägs, stråkarna bygger upp en konventionell, romantisk känsla mycket mer än att det utmanar och skakar om musiken. På skivans längsta spår, "Assembly", strax under tio minuter, väntar jag på att den där suggestiva Roll The Dice-känslan ska infinna sig, men det blir överdrivet dramatiskt. Stråkarrangemanget tillför ingenting. Det är som en alldeles för lång scen i en film.

Öppningen "Blood In Blood Out" tilltalar på ett annat sätt med piano och elektroniska signaler som centrala element och stråkarna som en kuliss i bakgrunden. Den starkaste och mest suggestiva låten är utan tvekan "Wherever I Go, Darkness Follows", med synthar, beats och piano som driver fram en melodi som stannar kvar långt efter att musiken tystnat.

Positivt med förändringar, men om Roll the Dice vill fortsätta med stråkarrangemang måste det byggas in i musiken på ett annat sätt, som en kontrast, eller så kanske det är helt andra instrument – slagverk, en enstaka fiol, röster, till exempel – som behövs för att ta dem in i framtiden.