Sagor & Swing Botvid Grenlunds park

Sagor & Swing
Botvid Grenlunds park
Häpna H50

Publicerad: ons, 2013-10-16 22:08

Det är första skivan på nästan tio år. Botvid Grenlunds park är den efterlängtade återkomsten för duon Sagor & Swing. Det är också det femte studioalbum på det svenska skivbolaget Häpna. Eric Malmberg, på orgel och synthesizer, och Fredrik Björling på trummor, har gått under radarn de senaste åren och inte gjort mycket väsen av sig, förrän de aviserade en ny skiva strax innan sommaren och följde upp med en spelning på festivalen Psykjuntan utanför Alvesta. Att bandet haft ett uppehåll beror på att Malmberg och Björling bott på olika håll. Men när vardagens öden och äventyr åter förde dem samman hittade de också tillbaka till duoformen. Musikaliskt rör sig Sagor & Swing fortfarande i trakterna av föregångare som Hansson & Karlsson och Merit Hemmingsson.

Botvid Grenlunds park är mer återhållen och mindre spejsig än förra skivan de släppte, Orgelplaneten. Det mer rötter och jord än kosmiska formationer; lite skön vals här, en fuga där och lite beat på det. Duon spelar sig genom stilla landskap och virvlande strömmar med varsam finess. Det är Malmberg som leder, medan Björling ligger hack i häl och driver på med sina bomullslätta trummor. Tonerna är varma och mjuka i konturerna. Samspelet är som en katt och råtta-lek som går genom trollskogens mossbelupna tuvor och snår. Den barfota ”Bortom landet bortom landet Bortom” är nog mitt favoritörhänge, eller kanske den ploppigt poppande ”Inget fanns finns ingenstans”? Det är solida låtar som byggs kring starka melodier, som tar spjärn mot det raffinerade samspelet. Jag gillar särskilt de långsamma och anspråkslösa partierna hos duon, där Malmberg och Björlin nosar kring varandra, utan att bre på med hela registret. Precis när det låter så där lekande lätt som det kan göra när Sagor & Swing slår an tonen.