Samuel Hällkvist: Return to center

Samuel Hällkvist
Return to Center
Boogiepost Recordings 018

Publicerad: ons, 2013-11-13 14:03

Gitarristen Samuel Hällkvist är tillbaka (skivan kom i och för sig i våras) med en ny cd där han utvecklar sin personliga röst inom svensk musik. På Return to Center spelar han solo, i olika duokonstellationer och tillsammans med gruppen Center. Jag uppfattar ändå en röd linje i form av distinkt spel, markerade och inte sällan upprepade ryckiga rytmer samt ett stort sound.

Det särpräglade ligger i hur Hällkvist tycks utgå från en ruffig fusionsjazz, en musikform som ofta blir bespottad på grund av sin slicka framtoning, och binda samman den med en avancerad och accentuerad rytmik. Flera gånger hör jag en rolig korsbefruktning av John Scofield och sena King Crimson. Kanske är det inte en slump att King Crimson-trummisen Pat Mastelotto är en av duogästerna, även om Crimson-influenserna inte är så tydliga på just de två låtar han är med på. Mastelotto övertygar dock inte, vilket trumslagaren Morgan Ågren gör. Hans tekniska briljans passar som hand i handske i denna täta och rytmiskt krävande musik.

Men i samma takt som reverbet i Yazz Ahmeds trumpet skruvas upp, i samma storlek skruvas den musikaliska spänningen ner. Desto bättre är samarbetet med Elena Seiten på röst och violin. Med sin minimalism bryter ”Rk Excerpt” skarpt mot den röda linjen jag tidigare talar om, men det gör inget. Låten är en riktig pärla där ordlös röst, en gitarr och något keyboardliknande formar distinkta rytmiska mönster som en svärmande violin rör sig runt.

De fem låtarna med gruppen Center (Nils Berg på basklarinett, Johannes Burström på bas och Knut Finsrud på trummor) bygger på liknande principer. Utpräglade rytmiska melodier där solon snarare byggs in i ljudbilden än ligger utanpå. Det är tajt, dramatiskt, välspelat med stora doser av rock.

2010 fick Samuel Hällkvist Jazz i Sverige-priset. Och visst finns det jazz även på Return to Center, men snarare som en av flera ingredienser. Hans musik är väl värd att lyssna på.