Satanic Abandoned Rock & Roll Society: Bloody Imagination

Satanic Abandoned Rock & Roll Society / Tetuzi Akiyama, Naoaki Miyamoto, Utah Kawasaki, Atsuhiro Ito
Bloody Imagination
Mikroton Recordings cd 12

Publicerad: ons, 2013-03-20 08:30

Det är en sort vi hört mycket av. Tetuzi Akiyama spelar gitarr – med samurajsvärd, vilket är ovanligt - Naoki Miyamoto spelar också gitarr, Utah Kawasaki lågfrekvent synt och Atsuhiro Ito lågfrekvent optron. Det är en märklig blandning av ohyvlade ljud och högteknologisk utrustning.

Musiken rullas fram, full av kvisthål, stickor och hål. Det gör ont överallt. Inte för att de väsnas för mycket, men de vrider och skaver, kommer av sig, väntar för länge, och låter sina instrument gå ut i ytterligheter. Störningar, oljud, misstag fogar sig samman till just den där svarta strömmen av ljud, som de flesta noisemusiker vill ha. Men här håller musikerna ljudnivån på låg- och mellan.

Den stora formen bryts av då och då. I de där brottytorna händer mycket intressant. De två gitarrerna skär, gnider och vrider musiken, ibland plågsamt. Plågsamma musikförsök är nog minnet av den här skivan.Samtidigt kan jag inte låta bli att känna en varm våg av skönhetslängtan skölja över mig. Det känns också oändligt mörkt, dystopiskt och dystert.

Så sataniskt djävulska är de väl inte, mer då ungefär som en fullfjädrad rockare som med ens tappar tron på sig själv och vill göra något annat. Kanske borde jag kalla den här musiken dekadent, nergången, sliten. Men om jag säger sliten måste jag reservera mig med att den spelades in 2004 och den där slitenheten i så fall lagt sig som en filt över musiken genom att så många andra uppträtt slitet i denna högteknologiska men reducerade musikstil.

Det finns flöde, det finns sammanhang och det är pepprat med konstnärligt intressanta tveksamheter för att den här skivan ska stå sig länge. Kom bara över det initiala motståndet. Och vi har en japansk minor classic. Fast det där samurajsvärdet fattade jag aldrig riktigt vad det hade med saken att göra. Måste varit något symboliskt jag inte hörde.