Scattered Melodies: Korean Kayagum Sanjo

Diverse Artister
Sublime Frequencies SF 077

Publicerad: mån, 2013-07-08 15:57

Jag läste nyligen Hwang Sok-Yongs korta roman Berättelsen Om Herr Han (Panache, 2007). Det handlar om en man som vill göra väl, men som hamnar i en spiral där allting går emot honom. Platsen är Korea under Koreakriget. Herr Han lämnar norra delen av landet och bosätter sig i Sydkorea utan sin familj, han är läkare, utnyttjas, gång på gång, kanske är han alltför god. Boken kunde utspela sig i en mängd länder, under krig, där alla spionerar på alla, i samhällen där korruption och svågerpolitik är det naturliga. Samtidigt var det intressant att läsa om Korea och Koreakriget som man annars i väst mest känner till genom filmen och tv-serien MASH.

När flertalet av inspelningarna på Scattered Melodies gjordes var Korea en nation. Tolv av de tretton låtarna är ifrån 20- och 30-talet, ett spår av An Ki-ok hämtas från 50-talet. Robert Millis, som sammanställt skivan från sina 78rpm-skivor berättar att informationen om musikerna är mycket bristfällig, några hamnade efter kriget i Nordkorea, några levde i Sydkorea. Sanjo är instrumentalmusik, till skillnad mot pansori, den koreanska, traditionella vokalmusiken. Ett instrument har solorollen, en trumma kompar, det vanligaste instrumentet är kayagum (eller gayageum), en cittra, oftast med tolv strängar, släkt med den japanska koton. Sanjomusiken utvecklades med kayagum som soloinstrument, Millis jämför med blues, och tidsmässigt finns det likheter, den första sanjokompositionen för kayagum skrevs av Kim Chang-Jo 1890. Instrumentet är urgammalt, men hade tidigare inte haft samma status som olika flöjter och den vokala traditionen.

Pansori är extremt fascinerande musik. Sången liknar ingenting annat. Sanyo har en annan sorts suggestionskraft, de sparsmakade trummorna och den koreanska cittrans mix av lätthet och tyngd. Parallellt lyssnar jag på en modernare skiva med samma slags musik, Gayageum Sanjo av Kim Hae-Sook (Ocora, 2012), där vissa kompositioner självklart är längre än vad som fick plats på en 78rpm-skiva. Låtarna på Scattered Melodies har inga ”vanliga” titlar utan är namn på olika sätt att spela, olika tempon, från chinyangjo (långsamt), till chungchungmori (supersnabbt).

Ljudet på Ocoraskivan är kristallklart. Men jag fastnar ännu mer för Millis gamla 78-varvare, historien är närvarande på ett annat sätt. Jag tänker på Herr Han och på alla människor i Korea som – på olika sätt – fortfarande påverkas av vad som hände i begynnelsen av det kalla kriget och även ännu tidigare när landet var under japansk ockupation.