Se & Hör: Hör & Häpna

Se & Hör
Hör & Häpna
LJUP Musik, CD009A

Publicerad: ons, 2014-02-05 13:47

Niklas Barnö och Anna Högberg får väl ses som två representanter för ”den nya svenska jazzen”. De är unga, egensinnade, fantasifulla, aktiva och kompromisslösa. De har många projekt igång och har fått välförtjänt mycket uppmärksamhet. Att höra dem sida vid sida i en kvartettsättning torde erbjuda spännande musik. Hur blir det då? Jo, hör gör jag men häpnar gör jag väl kanske inte. För ny kan man då rakt inte kalla musiken, men en trevlig liten lyssningsstund får man i alla fall.

Altsax, trumpet, kontrabas och trummor. Känns det bekant? Är det överhuvudtaget möjligt att inte relatera till Ornette Colemans eller för all del Sonny Rollins kvartetter i början på 60-talet? Det är en klassisk frijazz-sättning och den musik som Se & Hör presenterar på skivan Hör & Häpna låter ungefär likadant som jazzen gjorde för 50 år sedan. Inget illa ment, det är helt enkelt bara en väl beprövad musikalisk formel. Man presenterar ett tema. Modernare än Coleman, mindre jazzigt än Rollins och med ett ganska svenskt sound. Sen fria solon. Kompositionerna lämnar inga direkta avtryck, det just solona som är intressanta. Ibland väldigt intressanta. På "Fan Far" spelar Niklas Barnö lite vresig, motsträvig trumpet som skiter i allt och alla och bara är sig själv. Anna Högberg blåser på "A.B.A" spikraka linjer klara som glas. Och lyssna på deras konversation på "Ich Bin Ein Berliner". Båda har ett kaxigt, självsäkert sätt att spela och de ger verkligen allt. De är straka solister. Dennis Egberth på trummor är stabil och stödjande medan basist Emil Skogh växlar mellan time och fritt. Stundtals svänger det, stundtals svänger det inte. Och det är meningen. Svänget, stöket och det formlösa är alla nära vänner.

Hör & Häpna innehåller munter musik. En för mig ny term poppar upp i huvudet: "gladfrijazz" (tack till Harald Hult för den termen). Se & Hör spelar väldigt bra och musiken är otroligt lättsmält och inte utan humor. Det här är en skiva att dra på när man är lite seg och trött, ett riktigt vitaminpiller. Det är oförarglig musik som många kan och kommer att gilla. Hej & hå.

Releasefest på Glenn Miller Café, Stockholm, den 7:e och 8:e februari.