Serafina Steer: The Moths Are Real

Serafina Steer
The Moths Are Real
Stolen Records SR063

Av: Mattias Jonsson

Publicerad: tors, 2013-02-07 00:56

Samtidigt som det här är en skiva i fin brittisk folktradition – tänk Shirley Collins, Anne Briggs, Jacqui McShee, Sandy Denny, kanske till och med Kate Bush på sina ställen – landar den både värdigt och kraftfullt i 2013. För även om Serafina Steer har en vacker och uttrycksfull folklig stämma så är det långt ifrån hennes enda trumfkort. Bara en sån sak som att hennes huvudinstrument är harpa, detta skrymmande ”nakna piano” som få behärskar och som kan klinga så magiskt och sagolikt; här gifter det sig med låtarna på ett självklart men aldrig exotiserande sätt. Steers textförfattande lämnar också djupa avtryck. Låttexterna, en väsentlig del av upplevelsen, är oförutsägbara och fantasifulla, smått vilda i sin tematiska bredd.

Stämningen pendlar mellan högstämda ballader, märkliga absurditeter och klubbdisco (i varje fall på ett spår, lämpligt kallat ”Disco Compilation”), ändå känns det synnerligen sammanhållet. Som producent och en slags mentor hittar vi Jarvis Cocker från Pulp, bland medmusikerna David Cunningham från The Flying Lizards. Arrangemangen, instrumenteringen, sångstämmorna – det är mycket som faller på plats här, faktiskt på ett enastående sätt. Spänningen mellan rötterna i barock folkrock och den snygga, moderna och lagom respektlösa ljudbilden känns aldrig konstlad utan istället ger musiken en attraktiv fräschör. Jag rekommenderar varmt att man lånar The Moths Are Real ett öra, det är en skiva som kryper närmare och närmare för varje lyssning.

Läs mer om:

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry