Slötakvartetten: Ålleberg

Slötakvartetten
Ålleberg
Bombax bombax, Bb008

Publicerad: mån, 2015-09-28 10:43

Nu blir det geografilektion. Västgötsk geografi närmare bestämt: Slöta är en socken i Falköpings kommun där man finner platåberget Ålleberg, 330 stolta meter över havet. I denna trakt hitta man lilla Lerum, där medlemmarna i Slötakvartetten träffades för att spela in skivan Ålleberg. Föga anade de nog att de skapade en av de bästa svenska elektroakustiska skivor jag hört.

Tålmodigt rör sig kvartetten i skarven mellan det akustiska och det elektroniska. Anders Dahls och Petter Wästbergs elektronik ligger förvisso i förgrunden men Granbergs klarinett finns hela tiden där och skär igenom det grå täcke som elektroniken lägger. Olssons klockor och cymbaler ger ett vackert skimmer och en organisk känsla. Det är en ständig balansakt som aldrig tippar över. Tonen är rå och soundet är ganska distat, hårt och mörkt.

De fyra musikerna i Slötakvartetten har spelat mycket ihop i olika sammanhang (bl.a. Skogen) och det hörs att de känner varandra väl. Det låter på något sätt enkelt. Musik rakt upp och ner, ingen uppvisning, inget att bevisa, bara fyra vänner som skapar i stunden. Tillit och samförstånd är ju så viktigt för att skapa spännande improvisation och Slötakvartetten spelar verkligen som en grupp: avslappnat, lyhört och alla med och för varandra och musiken. Så fort musiken ändrar riktning är alla med, det blir aldrig sömnigt och spänningen bibehålls.

Det är inte ofta man får höra en svensk elektroakustisk skiva som golvar en, men på Ålleberg händer det. Det är riktigt, riktigt bra, inte bara med svenska mått mätt utan definitivt även internationellt sett. Vilket på ett sätt känns härligt ironiskt då musikerna satt mitt ute i den svenska ödemarken och skapade sitt verk. Länge leve landsbygden!