SLW_Fifteen Point Nine

SLW
Fifteen Point Nine Grams
Organized Music From Thessaloniki # 07

Publicerad: fre, 2010-03-19 13:05

Kvartetten SLW består av slagverkaren Burkhard Beins, sopransax och basklarinett av Lucio Capece, Rhodri Davies elektriska harpa samt Toshimaru Nakamuras alltjämt oanslutna mixerbord.

Det är en minst sagt kvalificerad skara inom improvisationsmusiken som träffas under namnet SLW. Fifteen Point Nine Grams är kvartettens andra skiva. Den första, som släpptes på Formed Records för ett par år sedan, har jag tyvärr inte hört. Men det skall jag med all säkerhet se till att göra. Den här skivan bjuder på ett fyrtiofem minuters lysande stycke musik, ett sådant där stycke som får en att tacka högre makter för att konserten (här på den franska NPAI-festivalen) har förevigats på skiva.

Vad är det då som får mig att brista ut i sådana superlativer? Tja, det finns ett moment av trial-and-error i improvisationsmusiken oavsett hur rutinerad musikerna är, men ju mer erfarenhet man har ju större är sannolikheten att allt landar på rätt ställe. Ibland blir resultatet så fängslande att till och med musikerna blir häpna över vad som sker. Det är sådana situationer som leder till att man vill ägna resten av livet åt att undersöka vad det är som triggar denna oförklarliga skaparkraft. Även om förberedelsen är mycket liten är musiken naturligtvis inte helt överlämnad åt slumpen, om sessionen fungerar så brukar allt lyfta och på något magiskt sätt vägleda sig självt.

Det är precis detta som jag hörFifteen Point Nine Grams. Ljuden tycks instruera varandra och sammansättningen handlar helt på egen hand. Långa parallella toner, avstånd, bildar upptakten till en bitvis dramatisk färd som saknar uppenbara gränsskeden. Det finns en plötslighet i musiken som paradoxalt nog känns helt förutbestämd, en pågående omvandling av det musikaliska materialet snarare än olika hållplatser där man antingen smyger eller skräller. Samspelet och lyhördheten är med andra ord exemplariskt, ljud sköljer över ljud, fylls på, töms, sjunker och stiger. Ljuden bäddas in och vårdas med en slags instinktiv precision. Allt är närvarande. Allt.