Snik Metasediment Rock

Snik
Metasediment Rock
Clean Feed CF343CD

Publicerad: tors, 2015-12-17 14:09

Norrmännen fortsätter att skämma bort oss med fina jazzskivor. I gruppen Snik möter vi trombonisten Kristoffer Kompen, saxofonisten Kristoffer Berre Alberts, basisten Ole Morten Vågan och trumslagaren Erik Nylander. Skivan Metasediment Rock består av åtta kompositioner, sex av Kompen och två av Vågan.

Den välrenommerade kontrabasisten Vågan, som bland annat spelat med Joshua Redman, utgör ryggraden i Snik. Hans sjungande basspel bär upp musiken i såväl fria stycken som "Niks" och i de bluesiga arrangemangen som Durham. Bandet bjuder på betydligt svängigare musik än vad jag väntat mig med tanke på att det är den portugisiska etiketten Clean Feed som gett ut skivan. Låten "Hæstblætt" är ju gammal hederlig swingmusik, men tack vare ett frisinnligt anslag låter det ändå väldigt modernt. Mycket tack vare Kompens fina trombon och Alberts spräckliga saxofon som backas upp av den lysande rytmsektionen med Nylander och Vågan. Just Kompen fortsätter att imponera skivan igenom – det lite osexiga instrumentet får en sällsynt glöd i hans händer. På höjdpunkten "Skog" får vi njuta av hans lätta blåstoner som färgar den efterboppiga musiken i coola kulörer. En lovande instrumentalist som lär tala för sig även i framtiden.

Snik vänder ryggen mot inövade mönster och bryter genregränser på ett härligt sätt. Jag kommer flera gånger att tänka på New York Contemporary Five när jag hör deras musik. I deras nyskapande och kreativa musik ryms såväl det traditionella som det fria. Lyssna bara på det experimentella stycket "Pausefisk" som plötsligt bryter upp från sin stillsamma improviserade bana och drar iväg i hårdsvängande fribop. Här finns också ballader som "Knis" och den bassvängande ”Lonely Vågan”, en hyllning till Ornette Coleman som kvartetten säkert hämtat en hel del inspiration ifrån. Låten är också en klart värdig avslutning på ett mycket lustfyllt album.