Space Monkey: The Karman Line

Space Monkey
The Karman Line
Hubro CD 2543 P

Av: Thomas MIllroth

Publicerad: tis, 2014-05-27 21:35

Den norske pianisten Morten Qvenild har nämnts samtidigt som Craig Taborn, och då handlar det om virtuos, klangrik modern jazz men med en öppning vidare än traditionen. Tillsammans med slagverkspelaren och elektronikaspelaren mm Gard Nilssen bildar han duon Space Monkey. Musiken är avvaktande. Alltid inledningsvis klar och vacker som molnskyar. Det är med andra ord älskansvärd modern jazz. Men duon stannar förstås inte där.

Nilssen är en intensiv slagverksspelare som tar med musiken ut på lite lagom farliga färder. Elektroniken suger i sig rummet och både slagverk och piano tätnar. Men snart lugnar allt ner sig igen. Det är hela tiden fråga om att släppa loss musiken för att fånga in den igen. Det lyckas de med för det mesta. Och kvar svävar molntussarna som de rev upp. Kvar svävar musiken ljust blå och glänsande. Men drömsk. Den säger att vi får njuta, luta oss bakåt. Det här är musiker med oerhörd kapacitet. Därför kan musiken kännas beräknad, balanserad.

Tillsammans med syntspelaren Jørgen Træen händer det med ens saker i ett nummer. Klangen smutsas ner, musiken skär, pianot blir upprivet och ibland litet funkigt. En rostig, hes, söndersliten ljudbild lyfter som en gasballong redo att explodera. Det är fint, det är en skräckelblandning av söndersliten impro och hetsig kroppslig musiklust. Ett drama som liksom på alla andra spår slutar lyckligt. Det är dramatiskt, tonmålande och berättande. Ibland nästan litet oförskämd gothstämning.

Jag hade gärna önskat att musikerna litat mer på att jag inte dånat vid sönderslitande dissonanser. Som det är nu sitter jag alltid numren igenom på en säker gungande basgång och feta sköna klanger med huvudet omsvärmas av elektronik och de mest himlastormande trummor. Ingen stämning är för banal för att lyftas upp och hanteras av Space Monkey. Det är nog deras bästa gren, att göra allt detta bättre än alla andra och göra det helt uppriktigt. Det är ärligt. Vi är bara inte helt överens. Ambient jazz till dem som vill vila tryggt och gunga sig till ro.