Stefan Keune / Dominic Lash / Steve Noble: Fractions

Stefan Keune / Dominic Lash / Steve Noble
Fractions
NoBusiness Records, NBLP83

Publicerad: tis, 2015-08-25 15:27

Matematik är inte min starka sida. Två plus ett brukar bli tre. Fast när jag lyssnar på skivan Fractions tycker jag nog att två minus ett också blir tre. Trioformatet är magiskt. Men för att det verkligen ska funka krävs det nästan att alla tre parter klickar. Men i fallet Stefan Keune, Dominic Lash och Steve Noble räcker det faktiskt med att två tredjedelar gör det.

Problemet för mig är Stefan Keunes saxofonspel. Jag måste påpeka att det troligtivs är en fråga om tycke och smak, men hans ton är gnällig och skrikig och hans spel något ofokuserat. Varenda ton är överblåst, de pressas fram, rörbladet blir hårt bitet. Jag blir misstänksam mot saxofoniseter som inte spelar en enda ren ton och jag tröttnar ganska snabbt på Keunes spel.

Men han är ju inte ensam. Vi har Dominic Lash på kontrabas och Steve Noble på trummor, och det är dessa två som skapar musik. Lash gör så mycket rätt, han håller i musiken när det behövs men knuffar på när det är nödvändigt. Han är finurlig, stark och finkänslig. Lash skapar balans, vilket är väldigt viktigt då Noble är en av de eldigaste trummisar jag vet. Han driver på som få andra och utan Lashs musikalitet skulle Keune och Noble orsaka härdsmälta.

Trots att jag bara intresserar mig för två tredjedelar av trion så funkar musiken faktiskt som helhet. Anledningen till det är nog "kompets" förmåga att göra musik och skapa mening. Keune ligger liksom hela tiden lite ovanpå, han spelar inte riktigt med de andra och tar till enkla lösningar. Men när det passar så tillför hans tjut energi och när musiken blir som stökigast, det är då han låter som bäst. Det blir lite spretigt men jag njuter ändå av att lyssna. Det är energisk frijazz med en liten knorr. Grymt grymt.