Stephen O´Malley: Salt (Ideal)

Stephen O´Malley
Salt
Ideal 055

Publicerad: mån, 2009-10-05 14:11

Stephen O´Malley skulle medverkat på 24 Hour Drone People som Joachim Nordwall (iDEAL) arrangerade i samband med Stockholm New Music Festival tidigare i år. 12 musiker fick två timmar vardera, för att på olika sätt hylla dronemusiken. Men ideologen bakom Sunn O))) ställde in på grund av personliga skäl. Vill man höra hur Stephen O`Malley låter när han går djupt ner i evighetslånga ljudvågor utan sina dronemetalkumpaner är albumet ”Salt” som släpps på iDEAL en alternativ ingång till en av dagens mest intressanta dronemusiker.

Däremot är ”Salt” initialt inte tänkt att upplevas på skiva. Stycket skapades i samarbete med bildkonstnären/skulptören Banks Violette under namnet ”Bleed” som för första gången visades på ett galleri i New York sommaren 2005. Banks Violette har blivit ganska uppmärksammad de senaste åren, främst för att han har arbetat med magstarka ämnen som rituella mord och populärkulturens skuggsidor. Norsk black metal är en inspirationskälla. Något som även har påverkat O´Malley starkt.

Alltså får man bara halva kakan och missar samspelet mellan musik och konst. Ljudinstallationer på skiva kan diskuteras - men även ryckt ur sitt sammanhang fungerar ”Salt” som ett suggestivt stycke musik på 74 minuter. Om jag förstått det rätt är det playbackloopar från akustisk gitarr som möter sinusvågor från en bas. En dov, varm droneton ligger och trycker med få förändringar. Småljud gnisslar, oväntat snällt faktiskt. Och långt in i ljudbilden slår en puls. Jag gillar det! Tiden är inget problem, det känns snarare som skivan är för kort, jag vill vara i musiken ett dygn.

Inget mästerverk i genren. Men extremt konsekvent dronemusik att sväva in i. Klassiskt. Rent. Njutbart.