Steve Hauschildt S/H

Steve Hauschildt
S/H
Editions Mego eMEGO 178

Av: Mats Almegård

Publicerad: tors, 2013-09-05 13:55

Kära undervattensfilmare. Grattis! Du kan nämligen nu sluta leta efter soundtrack till din nästa film. Det är här – i form av en samling outgivet och svåråtkomligt Steve Hauschildt-material. Antingen det handlar om glittrande synthsmatter som kommer att backa upp korallrevsbildernas färgprakt eller om du behöver mörkare drones som ändå är tillräckligt luftiga för att inte göra de stora havsdjupen alltför klaustrofobiska: du hittar dem här.

Med sina två tidigare album har Steve Hauschildt visat tydligt vem det var i (nu nedlagda) Emeralds som var mest inne på new age och tysk sjuttiotalsambient. På denna dubbelsamling blir det ytterst märkbart. Det är vackert på ett sätt som kan misstas för att vara daterat. Egentligen är det tidlös elektronisk musik.

Att det är en samling med outgivna spår, en del inspelade live, andra på turné, ytterligare några i olika studior samt en del som givits ut på kassett och CDr på småbolag som Hauschildts egna Gneiss Things (som inte längre finns) skulle kunna göra att det spretar hit och dit. Det handlar ändå om material inspelat mellan 2005–2012, en period då Emeralds blev ett namn att tala om och Hauschildt själv släppte sina första båda ”riktiga” soloalbum på Kranky. Det skulle kunna innebära att man hör progressionen i hans producentskap. Men nej, egentligen inte. Visst kan vissa spår vara något sämre mixade, av lite lägre ljudkvalitet – men rent musikaliskt känns det som att han varit sin linje trogen och att han dessutom håller hög klass, även på de tidigaste spåren.

S/H är en mycket ambitiös och vacker samling låtar. Samtidigt finns det något som känns lite lätt ofärdigt över dem. De blir ibland bara skisser till något som kunde blivit mycket större, mer nyanserat och mer utvecklat. Möjligen är det att hoppas för mycket av Steve Hauschildt. Men jag tror verkligen att han har den potentialen.