Stockholm Sweden Polyphony

Strandberg/Sandell/Thorman
Stockholm Sweden Polyphony
Found You Recordings FYR010-IS03
(improv, jazz, nutida)

Publicerad: ons, 2009-09-23 00:18

Sedan 2006 har denna eminenta trio utforskat territoriet i triangeln kammarmusik, jazz och improvisationsmusik. Och när de i augusti och september 2008 spelade in sin musik resulterade det i denna ypperliga skiva. De nuddar, utelämnar och antyder saker på sina instrument utan att man för den skull känner saknad. Tvärtom föder det spänning och intresse. Att trion i denna ganska svårspelade musik finner varandra så bra som de gör visar på mycket god musikalitet. De tar hand om ögonblicken, inte i för snabba kast utan i koncentrerade utsagor eller fraser.

Trumpetspelaren Emil Strandberg syns mer och mer på den experimentella scenen i Sverige. I duo med pianisten Jonas Östholm, med Seven Peace Orchestra som vi skrev om häromveckan (läs recension) och i en hel del livekonstellationer. Den lugna men täta stämningen på ”Stockholm Sweden Polyphony” passar honom bra och han utnyttjar friheten att kunna variera sig. Han puttrar och väser, spelar på tvären, men drar också ut tonerna på längden. Sällan brusar han upp.

Strandberg och basisten Patric Thorman har tidigare spelat tillsammans i gruppen The Sound of Music med Ola Hultgren, och sedan i trio med Henrik Olsson (slagverk och elektronik) (läs recension här). Även då byggde de musiken på ansatser, men visst har de mognat sedan dess. Självklart hjälper pianisten och den betydligt mer erfarne Sten Sandell till med den saken. Men både Strandberg och Thorman har på ”Stockholm Sweden Polyphony” en större tyngd i sitt spel, och i denna ömtåliga form av musik där allt är så direkt och hörbart är det nödvändigt. När tomrummet är en av byggstenarna ställer det så mycket större krav på det spelade.

Sandells kantiga rytmik passar som hand i handske i sammanhanget och Thorman lyckas variera mellan abstrakt spel och väl avvägda markeringar för att på några låtar skapa ett antytt sväng.