The Stranger: Watching Dead Empires In Decay

The Stranger
Watching Dead Empires In Decay
Modern Love LOVE008

Av: Mattias Jonsson

Publicerad: tors, 2013-11-28 15:08

The Caretaker, ett av Leyland Kirbys många alias, har skapat några av de mest fascinerande album jag vet, särskilt Persistent Repetition Of Phrases från 2008 med dess loopade samplingar av sorgsen salongsjazz och nostalgiskt stenkakeknaster. Kirby dyker här upp som The Stranger, i den numera trångbodda ambient-genren med släpiga, karga och industriella stämningar och de där karakteristiskt svartvitgråa omslagen. Watching Dead Empires In Decay är en passande titel. Undrar man hur skivan låter är det egentligen bara att läsa albumtiteln högt för sig själv.

Det är ett fokuserat album som lätt lyfter sig över mängden, det är helt igenom väl utfört och med Kirbys patenterade fingertoppskänsla för filmiska nyanser och okonventionella arrangemangsdetaljer. Det går att höra vissa ljudmässiga likheter med dubstep, där det mesta sker i mellanrummen. Jag tänker till exempel ibland på Burials långsamma ”klubbmusik” från mörka bakgator och prång. Skillnaden är kanske att det på The Strangers gator inte finns några människor. Här är folktomt och öde. Arkitekturen känns viktigare, ljuden studsar mellan de hemsökta, övergivna byggnaderna. Det bankar och skramlar och väser mekaniskt, liksom från imaginära löpande band.

Överlag är det svårt att identifiera de ursprungliga ljudkällorna. Jag gillar hur de småsvängiga slagverksinslagen låter som träpinnar mot ekande burk, alternativt avlägsna hammarslag mot plåt. Några av spåren, till exempel ”Providence or Fate” och ”Where Are Our Monsters Now, Where Are Our Friends?” har mjuka, värmande melodier i sig - för enkelhetens skull kallar jag det Twin Peaks-ackord. Men annars är det förhållandevis kallt och metalliskt. Dock ytterst välbalanserat; det är mörkt men inte klaustrofobiskt, utmanande men inte svårlyssnat, grått men inte hopplöst. Lysande kort sagt.