Sult Svimmelhed

Sult
Svimmelhed
Conrad Sound CNRD316

Publicerad: tors, 2015-09-03 22:04

Den norsk-amerikanska kvartetten Sult bildades 2007 och har sedan dess framfört akustisk improviserad musik på scener runt om i Europa och Amerika. Medlemmarna kommer från Oslo och Oakland och har tidigare samarbetat med musiker som Fred Frith, Bill Orcutt, Okkyung Lee och Ikue Mori för att nämna några. Gruppens senaste alster Svimmelhed sägs enligt pressmaterialet utforska noisemusiken och dess ”concern with layers of sonic textures…”. Det är lätt att tro att det skulle handla om en ”aggressiv” musik, men så är inte fallet. Musiken är snarare dramatiskt laddad och ödesmättad. Kontrollerad.

Det knakar och kvider om musiken. Öppningsspåret är gitarristen Håvard Skasets territorium, där han spelar flyhänt ömsom smekande. Tillsammans med accenterna och klangerna från kontrabas och slagverk skapas spännande bilder. Luften ändras på Døren II men utan att formen sväller, vilket ofta sker med noisemusik, där rymden och volymen kan distrahera. Här är uttrycket stillsamt. Även i de mer monotona strukturerna. Och musikerna hittar varandra väl, varje litet ljudfragment passar i strömmen av ljud som uppstår när instrumentalisterna arbetar. Det är en skiva som kräver sin uppmärksamhet. Musik utan tydliga ut- och ingångar.

Och visst infrias Sults ambitioner. Deras utforskande av noisemusikens väsen känns lika angelägen som vital. Genom att inte använda instrumenten som muskler undviker kvartetten att fastna i förutbestämda spår. Resultatet är spänstigt, nyfiket och öppet. Och det fina samspelet resulterar i lysande improviserad musik.