Sun Ra Arkestra: Points on a Space Age

Sun Ra Arkestra
Points on a Space Age: Starring the Sun Ra Arkestra Under the Direction of Marshall Allen. A Video by Ephraim Asill
MVD Visual MVDV4774

Publicerad: tors, 2009-11-19 14:23

Falsk marknadsföring. Det står att filmen ska vara 60 minuter. Den är 32 minuter. Jag försöker hitta extramaterial, men letar förgäves. Irriterande. Och om jag ska fortsätta vara kritisk så förväntar jag mig att Marshall Allen pratar om hur det är att leda Arkestra när både Sun Ra och John Gilmore är döda. Men han säger inte ett pip förutom lite spacesnack i en av livesekvenserna. Andra medlemmar pratar, väntade kommentarer, som kunde vara Sun Ra-citat, och berättelser om hur de hamnade inuti Arkestras cirklar, men det står inte vem som är vem förrän i eftertexten. Marshall Allen hyllas, men jag saknar hans egna ord. Överhuvudtaget känns det ganska mycket som en examensfilm från en filmhögskola. Vilket inte behöver vara negativt, men filmen skulle kunna vara mycket bättre, med ett större helhetsgrepp på Arkestra som fortfarande spelar och turnerar, sexton år efter att Herman ”Sun Ra” Blount gick bort.

Nåja. Allt är inte dåligt. De korta scenerna från när Arkestra spelar och repeterar är ganska fantastiska. Samma sköna kläder som alltid och det låter ofta strålande, särskilt i slutet av filmen när de exploderar i vad som ser ut som en skolaula, för en liten publik, en inre krets, som dansar omkring med bandmedlemmarna i lokalen. I ett klipp är det en trapetsartist som rör sig i luften samtidigt som musiken. Gamla filmsekvenser på Sun Ra + Arkestra dyker upp då och då, liksom poesi av Sun Ra som regissören läser när orden flyger förbi framför ögonen. Marshall Allen spelar EVI, dirigerar bandet med glimten i ögat och ser oförskämt pigg ut för att vara över 80 år. Tyrone Hill – som dog 2007 - filmen spelades in 2006 och 2007 - intervjuas när han står och spelar trombon i ett gathörn.

Ingen av de bästa Sun Ra Arkestra-filmerna. Men den visar att musiken lever. Och trots sina brister är Points of a Space Age entusiasmerande, sedan jag fick filmen har jag läst om delar av John F. Szweds biografi, och skaffat ett par Sun Ra Arkestra-album som saknades i skivsamlingen. Må Arkestra existera i all evighet!