Sunroof Silver Bear Mist

Sunroof!
Silver Bear Mist
VHF #91

Av: Mats Gustafsson

Publicerad: lör, 2009-10-31 16:08

Matthew Bower och hans Sunroof! (som här inkluderar Vibracathedral Orchestras Mick Flower och den amerikanska duon Skaters) återvänder här med en massiv, utflippad uppföljare till 2003 års förvånansvärt lågmälda krautrockhyllning "Cloudz". Dubbel-cd:n "Silver Bear Mist" är precis lika kompromisslös som all den musik som redan gjort Bower till en av de mest eftertraktade och hyllade musikerna i den brittiska underjorden. Resultatet den här gången är inget annat än ett ljudmässigt mirakel, fullständigt bortkopplat från allt vad musikaliska konventioner och begränsningar kan tänkas innebära. De kraftfullt brusande och fräsande improvisationerna lägger sin tämligen mörka skugga över såväl det atonalt vackra som det repetitiva och malande. Fragment av melodier smälts ned, separeras och placeras sedan på kollisionskurs med en våg av oljud i en tunnel packad med lika delar klaustrofobi och oortodox skönhet.

Den mantraliknande musiken når tidigt någon form av crescendo men det som skiljer Bower från många andra är att det är just denna fas som undersöks om och om igen, och saker och ting tillåts inte upphöra förrän lyssnaren är fullständigt översköljd av hans elektriska störtskur. Extrema gitarrljud brottas med elektronik och primitiv percussion och slutresultatet är en skiva som kommer att utmatta lika mycket som den med stor sannolikhet kommer att fascinera.

Jag är ännu inte helt säker (jag behöver lyssna ett par gånger till på den senaste skivan från Pelt först) men det här kan mycket väl vara årets bästa släpp från Virginiabolaget VHF och den som inte förstår digniteten av ett sådant uttalande har under allt för lång tid levt i okunskap.

(Publicerad 2005)