Superimpose: Edinburgh

Superimpose
Edinburgh
Wide Ear Records, WER014

Publicerad: mån, 2015-09-28 11:14

Jag hade egentligen tänkt börja den här recensionen med en lång räcka svordomar i varierande grovhetsgrad. Jag besinnade mig. Men jag hade svårt att hitta ord. Jag tyckte att musiken var så vanvettigt bra att mina lingvistiska verktyg spontant inte räckte till. Efter ett antal genomlyssningar har jag nu format mina koncept och kan berätta om musiken och mina upplevelser.

Superimpose är en Berlin-baserad duo, Matthias Müller trombon och Christian Marien slagverk. Nya skivan Edinburg inleds ljudsvagt men långsamt växer musiken och fyller upp varenda vrå i mitt medvetande. En hotfullt puttrande ljudvärld möter mig, allt vibrerar, så även min kropp. Jag har aldrig hört ett sådant stort sound i slagverk och trombon, till och med tystnaderna är enorma. De två instrumenten flyter ihop till ett, men även idéerna verkar sammanfogas och bli oseparerbara. Müller och Marien visar upp ett fulländat samspel och ett samförstånd som gör musiken stark och ger den riktning, mening och tydlighet, samtidigt som den är fri, öppen för tolkningar och full av chanstagningar och risker.

Müllers trombon täcker upp ljudbilden med lågt smatter, torrt väs och höga skrik. Han är kraftfull, auktoritär och tydlig, utan att varken spela mycket eller starkt. Och det låter inte som Christmann, inte heller som Rutherford eller Malfatti, det låter nytt, friskt och väldigt bra. Mariens suggestivt målande trumspel är av den vansklig typ som lätt kan bli pretto och krystat men här ger det musiken lätthet samtidigt som han förankrar den i tid och rum.

Mer än så här kan man inte begära av en improskiva. Superimpose gör alla rätt och resultatet är en av 2015 års absolut bästa skivor.

Läs en intervju med Matthias Müller här (på engelska).