Svensk Jazzhistoria Vol. 10 Watch Out! Swedish Jazz 1965–1969

Blandade artister: Svensk Jazzhistoria Vol. 10 Watch Out! Swedish Jazz 1965–1969
Caprice 22053

Publicerad: tors, 2009-11-05 03:35

I sina samlingsskivor med svensk jazzmusik har "Svensk Jazzhistoria" nått fram till åren 1965-1969. Och Jan Bruér och Bengt Nyqvist har gjort ett fantastiskt jobb. Av 55 inspelningar på fyra cd-skivor är inte mindre än 33 tidigare outgivna. De flesta kommer från Sveriges Radios arkiv, men det finns även en och annan privatinspelning. Huvudanledningen är att svenska skivbolag tyvärr var snåla med att spela in jazz under denna period.

Tillsammans med cd-boxen "Brand New" som avspeglar åren 1960–1964 visar "Watch Out!" att 60-talet var ett decennium som producerade en hel del kanonjazz i Sverige. Självklart sneglades det ordentligt åt det stora landet i väster, men det växte även fram en folkloristiskt färgad jazz med starka drag av svensk folkmusik.

Just det folkloristiska inslaget får stort utrymme på "Watch Out!" På det klassiska albumet "Adventures in jazz and folklore" från 1965 befruktade Bengt Hallberg, Jan Johansson, Georg Riedel och Bengt-Arne Wallin svenska folksånger med jazzens språk. De hade även tidigare använt folkmusiken, inte minst Jan Johansson med bland andra skivan "Jazz på Svenska" som spelades in 1962-64, men här kommer den i ett annat skimmer. Tre av de fyra utvalda låtarna från "Adventures…" är hårt arrangerade storbandslåtar. Georg Riedels "Gubben u källinge tonte sej yver gärdi" sticker ut med klar inspiration från Charles Mingus. Den fjärde låten, "Lapp-Nils Polska" med Jan Johanssons kvintett, är ett tidigt exempel på hur man kan föra in fältinspelningar i musiken. Vokalinslaget av den 81-årige trallaren Måns Olsson från Jämtland, inspelat 1951, sitter som hand i handske i Johanssons melankoliska jazz.

Det käns helt rätt att Bruér/Nyqvist lägger en tyngdpunkt på Johansson/Riedel. De deltar på nio respektive 12 av boxens inspelningar. Förutom folklorism även med distinkt och dramatiskt storband (exempelvis Johanssons "Till exempel" från november 1965 med Jazzstudioorkestern och de avslutande delarna av Johanssons "Mobil" inspelad samma månad av Arne Domnérus orkester), ballad med Monicorna Dominique och Zetterlund och även inspelningar med mindre grupper.

Under perioden utvecklades kring Johansson och Riedel något av Sveriges officiella jazz, inte minst med tanke på kopplingarna till jazzradion på Sveriges Radio. Men därunder fanns mycket annat. Dels det som lite slarvigt kan läggas in under mainstreamepitetet, men som självklart ska finnas med på boxen, det är ju trots allt en odyssé över hela den svenska jazzen, däremot går jag inte in på dem i denna recensionen, och dels den jazz som i olika utsträckning bryter mot konventionerna, tar sig mer eller mindre frihetliga uttryck eller blandar in musikaliska intryck från andra delar av världen, eller allt på samma gång.

Förutom det självklara amerikanska inflytandet kan man se att musik från andra delar av världen börjar att färga svensk jazz under denna period. Redan 1965 tog Bengt Ernryd och Jan Wallgren in österländska influenser i sin kvartett, här med den svävande och spirituella låten "Bhairavi". 1967 spelade Sven Hessle & Co in "Grekisk rapsodi" där han tycks vandra baklänges med basen i en groovig figur kompad av stråkbas, saxofon och trummor. Bernt Rosengrens kvartett riktar å sin sida öronen mot Turkiet i ""Fria improvisationer över turkiska folkmelodier och avsnitt ur Brotherhood Suite".

Med "Brotherhood Suite" kommer man ovillkorligen in på Don Cherry, som skrivit låten. Under 60- och 70-talen bodde han i Sverige under långa perioder och hans inflytande på svensk jazz är stort. Även han spelar "Brotherhood Suite", en radioinspelning från Jazzfestivalen i Stockholm 1968. Med sig har han Bernt Rosengren (sax), Leif Wennerström (trummor) och Torbjörn Hultcrantz (bas). Dessvärre är det inte någon av de bästa inspelningar jag hört med honom från Sverige. Visst, det finns en lekfullhet som är inbjudande, men det blir inget samlat grepp, ingen udd. Snarare känns det alltför jambetonat.

En annan figur som fick stort inflytande under andra halvan av 1960-talet var pianisten, kompositören och jazzteoretikern George Russell. Han kom till Sverige redan 1964 och med här är "Waltz from Outer Space" med Emanons Storband från 1966, inkluderande bland annat Bertil Lövgren (trumpet) och Bernt Rosengren (sax) men också norrmännen Jan Garbarek (sax) och Jon Christensen (trummor). Tretakten skrider coolt fram och det är märkbart hur viktiga de russellska harmonierna varit för personer som Jan Johansson.

På boxen finns även ett antal låtar där ett friare förhållningssätt går att skönja. Nisse Sandströms Kvartett, med bland annat en ung Björn J:son Lindh, släpper på tyglarna på den konstmusikinspirerade "Vår i Danmark" från 1965. Lars-Göran Ulander målar uttrycksfulla cirklar med sin altsaxofon på "Minus 38 grader celsius", en underbar septettinspelning från 1965 som med ena benet kvar i jazzkonventionerna gör kreativa utsvävningar. En kort sekvens ur en 96 minuter lång improvisation på sopransaxofon av Bengt "Frippe" Nordström inspelad för radio 1967. Saxofonisten Roland Keijser som tar avstamp i aylerska marscher i den vildsinta "En solig dag på landet". Det mest kaotiska inslaget står inte helt oväntat Gunnar Lindqvists GL Unit för, en massiv kollektiv improvisation med såvär "Frippe" som Keijser i det 16 man starka bandet.

Och det finns mer, Börje Fredriksson, Eje Thelin, Enar Jonsson, Hansson & Karlsson. Men det får räcka här. "Watch Out!" är en riktigt bra box med många glädjeämnen för den som vill veta mer om svensk jazz under den andra halvan av 60-talet. Dessutom medföljer ett initierat texthäfte med en mängd bilder.

Tyvärr är det den sista volymen i serien. Tråkigt, det hade varit intressant att följa svensk jazz med "Svensk Jazzhistoria" ända fram till nutid. För det kan väl inte vara så att de senaste 36 åren inte bjudit på någon god svensk jazz? I så fall håller jag inte med.