Per Svensson_Intergalactic

Per Svensson
Intergalactic Transmission!
Olof Bright OBCD 23

Av: PM Jönsson

Publicerad: sön, 2009-10-04 22:07

Ljudkonst. Rockmusik. Skulpturer. Arkitektur. Målningar. Teckningar. Spoken Word. Performance. Per Svensson behärskar många konstområden. Allt det ovan nämnda finns med i den omfångsrika boken/katalogen till Per Svenssons utställning ”Intergalactic Transmission!” som visades på Ystads Konstmuseum tidigare i år. Mångsidigheten har jag även märkt när jag stött på Per Svensson tidigare, främst i skivsammanhang, som på albumen ”Sonogram” (Olof Bright, 2007) och ”The New Alchemy: Sound, Art & Random Noise Poetry” (Kolsyrefabriken, 2003). I cd-häftet till den sistnämnda skivan kan man även se vissa av verken som finns med i ”Intergalactic Transmission!”, fast i mindre format.

Men även om Per Svensson arbetar med olika material finns det gemensamma nämnare. En linje, teman, som återkommer. Han menar att konsten är den nya alkemin, lägger sig nära elementen, söker upp naturen, fångar in frekvenser, spelar in åska, arbetar med metallverktyg, utforskar olika energier. Konsekvensen i konstnärskapet blir uppenbart på ”El/Element 1” som gavs ut på nytt av Firework Edition förra året. Dokumentation av performance/ljudkonst Per Svensson gjorde 1987-1988. En skiva som pekar framåt till dagens projekt.

Per Svensson återvänder gärna till tidigare arbeten. Åtminstone verkar det så när man lyssnar på skivorna. ”Intergalactic Transmission!” koncentrerar sig däremot på nya verk, men även här finns tillbakablickar. ”The Iceland Document” är fältinspelningar från en resa han gjorde sommaren 1984 som tydligen förlöste honom på flera plan. Naturens kraft, antar jag, ljuden av regn och hårda vindar kanske inte skapar ett sug hos mig att åka till ön, men det gör bilderna i katalogen.

Det finns andra exempel där ljudspåren i sig inte är särskilt spännande, men där de i samklang med boken får en annan skärpa. Framförallt på titelspåret som inleder skivan. Fladdrande frekvenser, ett talat parti av Svensson, hårt brus, ljudsurr. Det är först när jag ser bilderna där han sitter framför ett tält vid Ale Stenar med vit skyddsdräkt och diverse apparatur som intresset väcks. När helheten är tydlig. Vad är det för ljud? Vad kan man fånga in för signaler? Och själva platsen måste ju betyda något. Hur präglas ljudklimatat av de stora stenarna, ja, kanske inte alls, jag vet inte, men får lust att vid något tillfälle ta mig dit.

Tre spår som fascinerar – på ett annat sätt – är inspelningar när Svensson arbetar: ”The Sound of Drawing”, ”The Sound of Sculpture” och ”The Sound of Painting”. Det är precis som det låter, ljuden av bläck på papper, det fysiska byggandet, skulpturens klanger, livemåleri. Rätt häftiga ljud när mikrofonerna är så nära, det känns som man är i verken, i den skapande processen. Intressant koncept överhuvudtaget.

Däremot är det nästan obehagligt – men suggestivt - att lyssna på ”Alternative Energy Sources”. En slags förbränningsmaskin som skapar droneljud som kontrasteras mot något som knycklas ihop. Träkulor kanske. Värmen är närvarande. Liksom på inspelningarna från ugn, solpanel, smältmaskin och annat som brinner. Enkla grepp kan man tycka. Men det är en konst att spela in, placera mikrofoner, samla ljuden, med detaljskärpa. Och Per Svensson lyckas ofta lyfta fram många av grundstenarna i själva existensen, placera in det i en kontext. Mångbottnade ljud som väcker frågor om människan och naturen, miljön, universum, fläckarna vi stampar på, det vi betraktar, försöker se, långt borta, framför ögonen.

Mitt favoritspår heter ”Flies/Voices” och påminner delvis om Per Svenssons inspelningar inifrån en bikupa. Flugor surrar och möter förvrängda människoröster. De olika ljuden har mycket gemensamt. Ett hotfullt, dovt muller maler i bakgrunden. Jag vet inte om Per Svensson försöker säga någonting speciellt, men det är en lyckad förening av ljud. Och, tänker jag, människan är väl egentligen ungefär som flugor. Vi babblar. Surrar. Beter oss säkert ilsket, i insekters ögon. Hetsar vidare. På jakt efter gudvetvad.

(Publicerad 2008)

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry