Swedish Azz presenterar: Erik Carlsson & All Stars Volume 1
NotTwo MW901-1A
Swedish Azz
Swedish Azz presenterar: Erik Carlsson & All Stars Volume 2
NotTwo MW901-1B

Publicerad: ons, 2013-05-01 23:25

Om djävulen sitter i detaljerna måste Swedish Azz vara något av den mörka sidans överstepräst. För det är rent svindlande när man tänker på hur mycket man kan fylla musik, omslag och faktiskt hela gruppens uppenbarelse med citat, reflektioner och fakta från tidigare skapelser – utan att det tippar över i mästrande och besserwisserism. Men Swedish Azz bär inte antikvariens handskar. Snarare svänger de känsligt med den goda féns trollspö och levandegör bortglömda hits från den svenska jazzhistorien. Och man behöver inte känna till jazzhistorien för att uppskatta Swedish Azz, men visst ger det en ytterligare dimension om man så gör.

Som alltid bottnar det i mycken kärlek till musiken som framförs. Tidigare har de spelat låtar av Lars Gullin, Per-Henrik Wallin, Lasse Werner, Georg Riedel med flera. Här på Swedish Azz presenterar: Erik Carlsson & All Stars Volume 1 och 2 riktar de blickarna mot Börje Fredriksson, Jan Johansson, Lars Färnlöf och Berndt Egerbladh. Men innan vi kommer in på musiken måste jag nämna de förnämliga omslagen, för de är faktiskt två. Det handlar om två tiotummare, kopior av omslaget till Gösta Theselius All Stars skiva Swedish Jazz från 1956 där Lars Gullin, Arne Domnerus, Bengt Hallberg, Georg Riedel med flera svenska jazzgiganter medverkar. Snyggt? Jag vet inte riktigt, men oerhört coolt är det i vilket fall. De lite halvtaffligt inklippta bilderna är mycket tidstypiska från en tid långt innan var och en satt och redigerade bilder på sin laptop. Att den skotske jazzskribenten Brian Mortons omslagstext dessutom börjar på Volume 1 och avslutas på Volume 2 är en av alla dessa fantastiska detaljer som genomsyrar utgåvan. Genialt!

Inspelad i september 2011 har flera av låtarna funnits med på Swedish Azz repertoar ett tag. Några av dem spelades bland annat på bandets bejublade konsert på Fasching i februari förra året (läs recension här). Men på denna utgåva är det alltså fortfarande med Kjell Nordeson på vibrafon, innan Jason Adasiewisz hoppade in i bandet.

En sak går igen på samtliga fyra låtar. Kvintetten vårdar ömt det melodiska materialet för att sedan frigöra sig för att skapa något eget. Att de arbetar på detta sätt tror jag är en av förklaringarna till att Swedish Azz aldrig backar in i samtiden. Jag ser det snarare som att de synliggör ett arv som de istället bär med sig in i samtiden. Fråga mig inte varför, men författaren Eric Lundqvists ”Ingen tobak inget halleluja” dyker upp i mitt huvud, och parafrasen blir naturligtvis Inget arv ingen musik. Och det är intressant det här med arv och musik, inte minst i dessa tider då retrovågen sköljer in över oss på alla plan, och naturligtvis finns Swedish Azz med i detta skvalp. Men medan många andra försöker efterlikna originalet – vilket har varit ett problem inom jazzen i flera decennier – tar Swedish Azz avstamp ifrån det. Och det är en jävla skillnad.

Berndt Egerbladhs hopbyggda ”Umepolskan & Nybyggarland” går sin egen väg. Sjöfåglar sjunger från Dieb13:s skivspelare i en stillsamt svävande musik efter den inledande melodin. När det börjar svänga i detta baslösa band är det Per-Åke Holmlanders djupa tuba som ger stadga och det är intressant att höra hur Mats Gustafsson med altsaxofonen förflyttar sig till betydligt jazzigare utposter än där han vanligen befinner sig. Ännu bättre är han dock på Lars Färnlöfs ”Intro – Över stock och sten – Coda”. Här är det mestadels full fart som gäller med massivt spel av trumslagaren Erik Carlsson och en Dieb13 som framgångsrikt skitar ner ljudbilden ytterligare med väl valda ljud från sin skivspelare. Jan Johanssons ”Du glädjerika sköna” är något av Kjell Nordesons låt. Han får stort utrymme för sin vibrafon och gör det strålande bra medan Mats Gustafsson och Per-Åke Holmlander bökar på barytonsax respektive tuba. När grooven kommer spelar Holmlander en fantastisk walking bass – på tuba! Slutligen kommer vi till Börje Fredrikssons ”Mäster” som Dieb13 vrider till med en dekonstruerad radiointervju med Fredriksson från 60-talet. Humor!

Med Swedish Azz presenterar: Erik Carlsson All Stars har Swedish Azz nu kommit ut också på tiotummare. Tidigare har de getts ut på sjutummare, elvatummare (!), tolvtummare och flexidisc. Vad kommer härnäst? Ska de verkligen chocka blir det väl på cd – med ett jewelcase.