Swedish Energies

Carl Michael von Hausswolff, Ikue Mori & Ida Lundén, Mats Gustafsson, Sewer Election
Swedish Energies
Ideal 103

Av: Thomas Millroth

Publicerad: ons, 2013-01-16 19:01

Fyra spår från framträdanden vad jag förstår i New York, det handlar om officiellt stödd musik, hoppas jag i alla fall, för om myndigheterna står bakom detta i utlandet finns det hopp.
Resultatet är nämligen en fullständigt fantastisk CD med Carl Michael von Hausswolff, Ida Lundén & Ikue Mori, Mats Gustafsson och Sewer Election på var sitt av de fyra spåren.

Om energin är så värst svensk vet jag inte, trots projektets namn. Snarare ett slags spänningar som omfattar spelare från de mest skilda länder i dag. Då det gäller genomgående verkshöjd kan vi gott tala om globala prestationer, om jag med det menar världsrekord, om jag nu ska mäta något.

Tilltalet är svenskt och litet mörkt men retfullt av von Hausswolff, som tilltalar publiken, uppmanar besökarna på ett vis som leder tankarna till katastrof, kontroll och övervakning. Det är ett mycket mörkt stycke, som klingar av samtidshistoria, men då ekon från dolda kryptor och hålor. Det är hemskt, men elektroniken piskar en framför sig, inte en sekund tåls att missa.

Gustafsson spelar saxofon så som jag älskar höra honom. Han tuggar och slaskar i luren så att den drar igång som en egen snurretopp. Ingen annan klarar sådana konststycken som han. Han får gärna förse världen med mer sånt, det där intima, där lyssnaren sitter bredvid och där samtalet liksom glider över i detta slags granskning av musikens medel. Spegeln putsas och glänser och öppnar ett rum som vi inte trodde fanns förut.

Sewer Election förser oss med ett rasande stycke elektronika, som kanske är det mest allmänna på skivan. Det är tungt och obönhörligt och också detta verk binder mig fast vid sig. En hård metallsmak stannar kvar i munnen.

Men min absoluta favorit, skivans pièce de résistance, är samarbetet mellan Ida Lundén och Ikue Mori. Med tanke på de övrigas sanna verkshöjd förstår in omfattningen av denna duo.
Tilltalet är lyriskt, bubblande, gnistrande. De sprakar igång elektroniken långsamt, rum bildas, som reflexer i mörka hörn. Båda förmår skapa snabba cirkulära rörelser. Stycket blir inte rakt men bildar snarare en parabel som för från en punkt till en annan, kanske egentligen samma. Positionerna är bara praktiska, något att stå på, har inget med styckets rörelser att skaffa. Samtidigt som det är rörelsen.

Sällan har jag hört elektriska vågor på detta viset snudda vid varandra eller upplevt hur föränderliga ljudklanger som nästan fräts sönder bildar underlag att lyssna utifrån. Stycket är fullständigt förhäxande, absolut i klass med Moris mest distinkta insatser jag tidigare upplevt. Men med Lundén tillförs ett knivskarpt ljus, som bildar glipor i musiken.

Det är starkt. Jag kan bara beklaga att Ideal valt att ge ut skivan i endast 100 exemplar, som endast kan fås gratis vid evenemanget Swedish Energies. Fa´n trot! Sök. Det är mer än värt det.

Kanske en av de väsentligaste svenska skivantologierna på mycket länge. Jag är övertygad att den trots sitt lilla format kommer att hänvisas till likt till exempel de gamla Sounds-albumen.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry