A Taste of Ra Morning of My Life

A Taste of Ra
Morning of My Life
Häpna H.36

Publicerad: lör, 2010-01-02 17:23

Med ”Morning of My Life” fortsätter Nicolai Dunger den högst personligt präglade stigen som han mer eller mindre hemligt vandrat på under namnet A Taste of Ra. Den avslutar en trilogi som släppts på det mycket fina skivbolaget Häpna.

Och det är en värdig avslutning, om än inte en riktig fullträff. En omtumlande morgon där Dunger upprymd hoppar mellan tuvorna på en vacker äng, tillsammans med vännerna Jari Haapalainen och Johan Berthling och påhejade och hjälpta av bland andra Jonas Kullhammar, Johan Arrias, Bengt Berger och Jean Louis Huhta. Tuvor av glädje, av instrument, av infall, av sång, av nödvändighet.

”Morning of My Life” består egentligen bara av en låt, men den är uppdelad i sex olika delar. En del hänger ihop, annat gör det inte. ”It started off with one song that I developed and visualized together with Jari Haapalainen into six movements. Together they create a sense of a film-like dramatic pattern”, skriver Dunger om skivan. På tre av delarna har Johan Berthling skrivit arrangemang.

Det finns höjdpunkter på ”Morning of My Life” som är fullkomligt bedårande. Inledningen till vad jag får för mig är ursprungslåten är otroligt vacker. Ett enkelt upprepat gitarrkomp som förgylls av inslag av dragspel och fiol – i kroppen sprids värmen likt en löpeld – som sedan får sällskap av rullande, men samtidigt lite kantig trumtakt, piano och sist men inte minst Dungers röst som sjunger om morgonen i hans liv. Det är lössläppt men samtidigt starkt och improviserat. Ungefär som Tim Buckley i hans mer experimentella stunder. Det håller på i över tio minuter och skulle kunna fortsätta betydligt längre.

En annan höjdpunkt är strax över fyra instrumentala minuter av sorgmättade ensamma stråkar. Vackert.

Dessvärre faller jag inte riktigt för den senare delen av skivan. Åter ett improviserat parti med sång. Stökigare än tidigare. Det finns absolut bra stunder men det går inte riktigt ihop. Det flyter ut i ett virrvarr utan någon direkt riktning.

Det hindrar inte att jag hoppas att Dunger fortsätter med vad han gjort i A Taste of Ra, om än i annan skepnad. Enligt min mening är det här Nicolai Dunger gjort sin bästa musik.