Teemu Åkerblom Quartet

Teemu Åkerblom Quartet
S/T
Jazzaggression (JACD707)

Publicerad: fre, 2015-10-02 12:14

Den unga finländska basisten Teemu Åkerblom och hans musiker visar att det bubblar på andra sidan bottenhavet. Denna lovande kvartett spelar jazz med ena foten i det traditionella och den andra i det fria och improviserade. Kvartetten bildades 2014 och består av, förutom redan nämnde Åkerblom, Max Zenger på altsaxofon och flöjt, Mikko Arlin på trummor och Ville Vannemaa på tenorsax. På debutalbumet har musikerna dessutom fått förstärkning av trumpetaren Verneri Pohjola och tenorsaxofonisten Jarno Tikka. Åkerblom är en ny bekantskap för mig, men jag läser mig till att han tidigare spelat med orkestrarna Aura Flow och Trio Urho. Han har också turnerat med den Estländska pianisten Tonu Naissoos band.

Skivan kickar igång med den rappa ”Blues for Martin”, som är en tight boplåt där tenor- och barytonsaxofonerna får gott om utrymme. Det är lite Sahib Shihab-feeling över soundet och det svänger riktigt bra. Den påföljande och souljazziga Avo´s Tune bjuder på Zengers trankila flöjtspel som driver på musiken mot mer spirituella rörelser. Här har också Vannemaas sax ett sannerligen själfyllt sound som riktigt flödar. På kvartettens debut finns också mörkare kompositioner som Gillman´s Point, men i stort skulle jag beskriva Åkerbloms kompositioner som varma och melodiska. Lyssna bara på den fina balladen Dark Corners, som i mitt huvud blir något av kvartettens motsvarighet till John Coltranes Alabama.

Det är förstås omöjligt att inte blicka bakåt idag och jazzinfluenserna finns förstås där, men utan att det blir baktungt. Teemu Åkerblom har hittat sin alldeles egna röst. Han är lysande både som bandledare och kompositör. Räkna med att höra mer från honom i framtiden. Medmusikerna är också skickliga och de hörs flera gånger ta fina soloutflykter utan uns av ungdomlig ängslighet. Att kvartetten dessutom på denna inspelning förstärkts av den unge stjärntrumpetaren Verneri Pohjola gör ingen jazzkatt ledsen. Han spelar djupa solon med fin frasering på bland annat Harmaata Näkyvissä och den Miles-blåa October 22. På avslutande spåret From Berlin får den andra gästmusikern, Jarno Tikka glänsa, där han tillsammans med den skickliga trummisen Mikko Arlin, Åkerblom och Zenger skapar omslutande och fri musik, lika härlig som livaktig.

Teemu Åkerblom har fört samman en kvartett som visar att den finska jazzens återväxt är säkrad. Det är en fröjd att lyssna på denna nya orädda generation av finländska jazzmusiker. Ekvationen att korsa mer traditionell jazzmusik med friare utflykter går ihop och resultatet är lysande albumet igenom.