Teleskärm

Teleskärm
Atlanten
Ljudkassett 14

Publicerad: ons, 2013-05-01 23:02

Teleskärm är en relativt nystartat grupp med rötter i Eskilstuna. Obekanta för mig, men jag läser på nätet att de har spelat förband till trumpetaren Wadada Leo Smith. Desto mer bekant är bandnamnet, som de lånat från propagandaapparaten som såväl hjärntvättade som övervakade invånarna i Georg Orwells roman 1984. Musikaliskt hittar jag inga större referenser till Orwells dystopiska Oceanien. Snarare tvärtom, bandet har ett luftigt och ljust uttryck som rör sig i gränslandet mellan jazz, elektronica och progg. På Atlanten, som getts ut på kassett på bolaget Ljudkassett är sättningen en kvartett bestående av Mattias Greén på bas, trumpet och syntar, Marcus Sjöberg på trummor, synt och vibrafon, Martin Molin på Modulin och Johannes Rytzler som spelar Rhodes på b-spåret "Collage".

Två låtar med en speltid under niominuter gör inte Atlanten till någon långkörare. Titelspåret är en sprakande melodi som har ett skönt wahwah-eko och ett lagom ruffigt och brusigt beat. Samtidigt som det är up-tempo och svängigt, lyckas "Atlanten" anslå ett slags Eskilstunt vemod som Teleskärm närmast delar med Kent. B-sidans "Collage" är just ett kollage, där olika musikaliska idéer sammanfogas med ett vackert Rhodes-skimmer som minsta gemensamma nämnare. Uttrycken roterar i ett tillstånd som gör att låten känns betydligt längre än de 4.39 som räkneverket visar och jag konstaterar att det är ett formexperiment som fungerar. Teleskärm tar oss med både genom Bo Hanssons urskog och Dan Snaiths elektroniska dansgolv utan allt snegla allt för mycket åt föregångarna. Däremot invänder jag mot längden. Nio minuter är allt för kort och därmed sagt att jag ser fram emot att höra mer från Teleskärm.