Territory Band-6 with Fred Anderson Collide

Territory Band-6 with Fred Anderson
Collide
Okka Disk 12090

Publicerad: tors, 2010-01-14 10:43

”Collide” är den sjätte skivan i ordningen från Ken Vandermarks transatlantiska trettonmannaband Territory Band. Till skillnad från tidigare skivor består ”Collide” bara av ett stycke, indelat i fem delar. Uppdelningen mellan skrivet/disciplin och improvisation/kreativitet är inte heller lika strikt som på tidigare inspelningar. Men det är heller ingen ”vanlig” Territory-Band-skiva utan en skiva tillägnad och i mycket styrd av den deltagande tenorsaxofonisten Fred Anderson, om än det är Ken Vandermark som står bakom musiken.

Fred Andersons betydelse för jazzen i Chicago är mycket stor. Han deltog redan på 60-talet i den musikerstyrda organisationen AACM tillsammans med bland andra medlemmarna i Art Ensemble of Chicago och har mer eller mindre varit aktiv sedan dess, inte minst som mannen bakom den inflytelserika jazzklubben Velvet Lounge. I texthäftet beskriver Ken Vandermark också Andersons stora betydelse för honom personligen, som diskussionspartner och som medmusikant i ett flertal smågrupper som ofta spelade på Velvet Lounge.

”Collide” är i stora delar anpassat till Fred Anderson, där hans val och sätt att spela styr hela ensemblens förhållningssätt och riktning. Ett ambitiöst och intressant projekt som på många sätt lyckas bra, men som också får ensemblen att ibland tappa en del av dess vanligtvis stenhårda fokusering. Lite av högkvalitativ tomgång om man kan uttrycka det så.

Å andra sidan rör sig fötterna som på en steppdansös under andra passager. Och var i hela världen ges man annars möjligheten att höra en duo mellan Fred Anderson och Lasse Marhaug! Axel Dörners trumpet levererar sköna bluestoner till härligt sväng som senare förvandlas till en suggestiv duo, där ensemblen vagt markerar rytmen, mellan David Stackenäs fina gitarr och Fred Lonberg-Holm väl avvägda drag på cellon.

Den kollektiva insatsen på del tre är också en höjdare. Marhaugs elektronik blandas upp av myllrande korthuggna inslag från övriga. Ett gott exempel på vad goda musiker kan göra med dynamikens möjligheter.

Passande nog är inspelningen gjord på Millenium Park i Chicago i augusti 2006 i konsertserien ”Made in Chicago: World Class Jazz”. Värdigt både Fred Anderson och Ken Vandermark, och naturligtvis kul ur ett svenskt perspektiv då förutom Stackenäs även Per-Åke Holmlander och Fredrik Ljungkvist deltar.