Tetuzi Akiyama / Tom Carter / Christian Kiefer – The Darkened Mirror

Tetuzi Akiyama / Tom Carter / Christian Kiefer
The Darkened Mirror
Monotype Records monoLP012

Publicerad: tors, 2013-10-17 10:47

Gitarren. Ofta missbrukad, besudlad och förlöjligad. Alltför ofta utnyttjad som cirkusdjur, instiftad som tävlingsgren och använd som hastighetsmätare. Ofta offer för fördomar. Men för den som hänger sig åt gitarren och vårdar dess väsen är det dock ett instrument med en enorm potential, ett vitt spektrum och med stort utrymme för olika typer av uttryck.

Tetuzi Akiyama, Tom Carter och Christian Kiefer utgör en gitarr-trio som fullkomligen och fullkomligt krossar allt vad fördomar mot gitarr heter och söker sig bort från exploatering och mot gitarrens inre, dess klang och dess förmåga att tala.

Trion använder sig av olika typer av gitarrer och tillbehör för att skapa tindrande ljudlandskap, och tack vare närvaron av de stålsträngade akustiska gitarrerna och en delikat hanterad banjo förs tankarna till den amerikanska landsbygden. Men även utan banjon är det Americana som ligger till grund för flera spår på The Darkened Mirror, vilket är föga överraskande med tanke på att två tredjedelar av trion är från USA varav en av dessa två forskar kring (bland annat) kultur, politik och folkmusik i och från de västra delarna av landet. Djupa rötter i den amerikanska myllan helt enkelt.

Det handlar om lugn och behärskad musik. Klangerna får utrymme att breda ut sig och rytmiken är ofta tydlig men sparsmakad. Det finns inget överdrivet, inget att bevisa. Trion vill berätta historier, ofta ganska enkla men mycket vackra sådana. Inte ens knäppande, smällande manipulerade instrument eller en hårt distad elgitarr får musiken ur balans; inget rubbar det fokus på klang, skönhet och enkelhet som är genomgående för hela skivan.

The Darkened Mirror är en avslappnande skiva perfekt att avnjuta efter en stressig dag i bullrig miljö. Det är så skönt att bara kunna drömma sig bort ibland.